Sunday, June 5, 2011

Mat Sabu lebih baik dari sesetengah lepasan Azhar, kata Nik Aziz

Malam tadi telah diadakan ceramah umum malam terakhir muktamar di dewan Kolej Universiti Zulkifli Mohamad. Ribuan manusia hadir untuk mendengar ceramah Timbalan Presiden PAS yang baru, Mat Sabu dan Mursyidul Am TGNA. Sudah tentu nostalgia lama Dewan Fadhil Noor kembali menggamit hati para perwaklan, ahli dan penyokong PAS.

Penulis hanya nak sentuh tentang pengiktirafan Nik Aziz terhadap Mat Sabu. MB Kelantan itu, dalam ucapan ringkasnya, menyifatkan perjuangan Mohamad lebih baik dari sesetengah lepasan Universiti Azhar. Tegasnya lagi, Mat Sabu tidak pernah terlibat dengan UMNO dan terus bersama perjuangan PAS sejak dari awal lagi.

Tambahnya lagi, dengan sikap Mohamad yang disenangi semua pihak, UMNO tidak akan dapat tidur nyenyak selepas ini.

Penulis kira ini satu sindiran tajam yang dilontarkan oleh TGNA terhadap sesetengah pimpinan lepasan Azhar yang dok beriya-iya sangat dengan Kerajaan Perpaduang. Sapa yang makan lada, dialah yang terasa pedasnya. Padan muka.

Begitu juga dengan kenyataan Harun Taib sehari sebelum Muktamar Pusat. Nampak sangat kenyataannya "Ulama' Haraki mesti menjadi pimpinan utama" seolah-olah jawatan Presiden dan Timbalan mesti dipegang oleh ulama'. Di satu sudut lain, beliau secara terang berkempen untuk Tuan Ibrahim.

Sewajarnya kenyataan ini tidak harus keluar dari mulut Ketua Dewan Ulama' sebab selama ini pun dalam haraki gerakan Islam, Majlis Syura' adalah yang tertinggi sekali. Jadi apa masalahnya.

Ohhhh... bila Harun Din mencadangkan agar idea Perpaduang dengan UMNO diteruskan, takde pulak Ketua Dewan Ulama' tu bising. Tapi bila Mat Sabu seorang aktivis yang istiqamah dalam perjuangan bertanding jawatan Timbalan Presiden, boleh pulak bersuara bahawa hanya Ulama' Haraki yang mesti memegang jawatan kanan parti.

Mana lebih baik orang yang tiada kelulusan Azhar tapi terus istiqamah dalam perjuangan menentang UMNO Munafiq daripada yang keluar Azhar tapi dok beriya-iya sangat nakkan Kerajaan Perpaduang dek kerana gila kuasa dan harta.

Benar juga kata seorang sahabat penulis dari Johor, juga seorang aktivis PAS yang isitiqamah yang menegaskan "Inilah masalahnya bila perwakilan PAS yang terlampau taksub dengan ulama' dan menganggap ulama' maksum. Meraka tak sedar, hari ini sudah ada segelintir ulama' yang jadi perosak jamaah. Mabuk kuasa dan harta."

Waima apa pun, dengan terpilihnya Mat Sabu, Husam, Salahuddin dan Mahfuz, bermakna agenda Kerajaan Perpaduang terus berkubur dengan sendirinya. Di pihak UMNO pula, pastinya semakin jadi tak karuan dan mula meroyan.

Bahagia sungguh hati penulis bila desakan hati yang begitu kuat mahukan "4 Panglima Badar" pada jam 1.00 pagi (2 Jun) lalu telah menjadi kenyataan.

Salam4all.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger