Thursday, June 2, 2011

Awas! Idea UG masih hidup

Samada mahu percaya atau tidak, yakinlah bahawa kumpulan UG dan Geng Ganu (GG) masih berusaha untuk meneruskan agenda Kerajaan Perpaduang yang 'ditidurkan' selepas TGNA beri kata dua dulu. Namun hasrat bagi merealisasikan idea itu sebenarnya masih berjalan.

Lihat saja tajuk utama akhbar Utusan Meloya hari ini. Kalau perwakilan PAS masih buta mata hatinya hingga tak faham maksud tajuknya, bermakna perlu dioperate mindanya.

Begitu juga kenyataan Harun Taib hari ini jelas menggambarkan beliau secara terang berkempen agar jawatan Timbalan Presiden mesti di kalangan Ulama' Haraki. Yaitu mahukan perwakilan memilih Tuan Ibrahim Tuan Man bagi mengganti Nasharuddin. Sebab itulah Harun Taib dihantar oleh GG bagi memujuk PJ Pahang itu agar mahu bertanding bagi jawatan TImbalan untuk mengekang kemaraan Mat Sabu.

Persoalannya sekarang, apa perlu Harun Taib menyebut "Gerakan Islam seperti PAS akan sentiasa didokong oleh 'Ulama Haraki'? Hal ini tak usah disebutlah sebab di kalangan ahli PAS sudah sedia maklum hal itu.

Dan penulis merasa hairan juga bila Harun Taib mengeaskan;

"Kepimpinan PAS supaya tidak terlalu mengikut "rentak" pihak tertentu, termasuk dalam Pakatan Rakyat dalam usaha memelihara parti Islam itu. Dibimbangi PAS akan kehilangan identiti dan jatidiri Islam yang menjadi dasar parti itu. Kepimpinan PAS tidak boleh membiarkan PAS kehilangan identiti dan jati diri Islam semata-mata kerana terlalu meraikan kehendak pihak-pihak lain termasuk rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat."

Bagi penulis, Harun Taib cuba menyembunyikan kelemahan dan kegagalan Hj Hadi menerajui PAS dalam bersaing dengan rakan dalam Pakatan Rakyat selepas PRU12. Seharusnya Harun Taib dan GG sedarlah bahawa imej PAS sedikit tercalar bila idea UG itu cuba dijayakan oleh Hj Hadi, Nasharuddin, Cikgu Pa, Dr Harun Din dan kumpulan penyokong UG yang didalangi oleh GG.

Malas penulis nak sebut bagaimana 'berlagaknya' GG ni ketika memerintah Terengganu selepas PRU10. Sebab itulah Allah SWT menarik-balik semula nikmat kemenangan dalam PRU11.

Sewajarnya Harun Taib dan GG tak usah buang masalah nak habaq pada perwakilan betapa pentingnya Ulama' Haraki dipilih menjadi pimpinan utama. Akui sajalah bahawa kamu mahu meneruskan idea Kerajaan Perpaduang itu sebab dah tak sabar nak jadi Menteri.

Jangan sampai nanti ada di kalangan ahli akar umbi menyebut "Status Ulama' hanyalah sebagai lesen untuk rebut jawatan tapi menjadi perosak PAS."

Tidak timbul soal PAS hilang jati diri.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger