Friday, February 19, 2010

Islam atau Kafir ?

Secara umumnya manusia hanya terbahagi kepada 2 golongan saja. Yaitu Islam dan kafir.

Perlu difahami setiap bayi yang baru dilahirkan ke dunia adalah dalam keadaan fitrah semulajadinya yaitu Islam. Tak kiralah samada ibu yang melahirkannya itu Islam atau kafir. Sebab itulah termaktub dalam Al-Qur'an bahawa ibu-bapa yang bertanggungjawab mencorak anak mereka samada menjadi Islam, Yahudi, Nasrani atau Majusi.

Islam itu pada asasnya bermaksud sejahtera. Dan umat Islam itu pula terpecah kepada beberapa golongan. Yang beriman, fasik, munafiq (kafir) atau zalim. Di atas rahmat dan kasih-sayang Allah terhadap hamba-Nya, maka diutuskanlah para Rasul dan Nabi untuk memimpin umat manusia agar kembali kepada fitrah semulajadinya (Islam). Sebab sewaktu di alam roh lagi, Allah S.W.T. telah bertanya pada sekelian roh "Siapakah Aku ? Sekelian roh menjawab "Engkaulah Tuhan kami dan kepada Engkaulah saja kami mengabdikan diri".

Sumpah setia sekelian roh ini membuktikan mereka hanya memperakui 'Tiada Tuhan Melainkan Allah'.

Ringkasnya, setiap diri manusia ini terbahagi kepada 2 tubuh. Roh dan jasad. Tubuh roh dikenali sebagai Insan manakala tubuh jasad dipanggil manusia. Bersama tubuh jasad ini disertakan sekali akal dan nafsu. Tanpa nafsu, hidup manusia itu tidak sempurna. Di samping nafsu, setiap diri manusia itu ada syaitan yang sentiasa mendampinginya. Dan syaitan inilah akan menggoda pasangannya tanpa rehat sejak lahir sehinggalah ke saat ajalnya. Semuanya ini adalah ujian untuk manusia.

Sabda Rasulullah yang bermaksud : "Setiap manusia ada syaitan yang mengikutinya. Hatta diriku sendiri tetapi Allah melindungi aku dari segala tipu-dayanya."

Allah SWT tidak membiarkan manusia itu bersendirian menghadapi godaan dan tipu-daya syaitan. Diutuskan para Rasul dan Nabi untuk memimpin umat manusia agar jangan mengikut jejak langkah syaitan.

Begitu juga dengan kita sebagai umat Muhammad yang diakui oleh Allah sebagai umat yang terbaik. Walaupun Rasulullah telah wafat sejak 1430 tahun lalu namun Baginda telah meninggalkan 2 perkara kepada umatnya yaitu Al-Qur'an dan Sunnah. 2 sumber rujukan inilah yang wajib dipegang dan diamalkan oleh seluruh umatnya agar sentiasa berada di jalan yang lurus dan diredhai Allah. Yaitu Islam sebagai way of life.

Sebab itulah umat Islam diwajibkan menuntut ilmu Islam ini sehingga ke akhir hayat agar dengan ilmu itu dapat dijadikan panduan hidup dalam menghadapi pelbagai cubaan, dugaan dan godaan dunia yang mencabar ini. Dan musuh utama bagi manusia adalah syaitan dan manusia itu sendiri. Imam Al-Ghazali Rahimahullah ada menyebut "Beramal tanpa ilmu boleh jadi sesat manakala berilmu tanpa amal boleh jadi fasiq."

Ringkasnya, Islam telah disempurnakan oleh Allah di tangan Baginda Rasulullah S.A.W. sejurus turunnya ayat terakhir Al-Qur'an, Surah Al-Maidah (5) : ayat 3 ;

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِذَ‌ٰلِكُمْ فِسْقٌالْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِالْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًافَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍفَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya) dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi dan yang mati ditanduk dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya) dan yang disembelih atas nama berhala dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah dia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dan Al-Qur'an ini merupakan mukjizat teragung yang dikurniakan oleh Allah kepada Rasulullah S.A.W. Sesungguhnya Allah sendiri telah bersumpah akan memelihara seluruh isi kandungan Kitab-Nya ini sehingga hari Akhirat. Setelah Allah sempurnakan Al-Qur'an ini, maka dengan sendirinya terbatal Kitab Injil, Taurat dan Zabur.

Bagaimana Negara Umat Islam ?

Malang sekali hari ini majoriti negara umat Islam di seluruh dunia diperintah oleh golongan pemimpin yang tidak beriman. Mereka hanya beriman dengan sebahagian Al-Qur'an dan kufur sebahagiannya lagi. Hanya ikut mana yang bersesuaian dengan kehendak hawa nafsu dan menguntungkan mereka. Contohnya dalam bab zakat. Kutipan zakat dilaksanakan kerana masuk. Seluruh jenis kutipan zakat dilaksanakan. Takde satu pun yang tinggal. Macam-macam iklan dan billboard dipasang di seluruh pelusuk negara bagi mengingatkan rakyat tentang kewajipan menunaikan zakat.

Tapi dalam hal kewajipan menegakkan Daulah Islamiyyah (Pemerintahan Islam) dan perlaksanaan hukum Hudud, Qisash dan Takzir, mereka dengan bangga menolaknya dengan pelabagai jenis alasan bodoh dan dangkal. Manakala perintah pengharaman judi, arak dan riba', mereka tolak mentah-mentah. Sesungguhnya memang sesat dan celaka para pemimpin UMNO yang sedang bermaharajalela ketika ini.

Tanggungjawab Umat Islam Pada Negara ?

Tiada jalan lain untuk selamat melainkan wajib kita meninggalkan toghut (kegelapan kekufuran) dan berhijrah kepada cahaya kebenaran (Islam). Kita wajib beriman dengan seluruh isi kandungan Al-Qur'an dan Hadis (Sunnah). Sebab itulah Rasulullah berpesan barangsiapa yang berpegang teguh dengan Al-Qur'an dan Sunnah, maka mereka tidak akan sesat selama-lamanya.

Ramai di kalangan kita yang tidak sedar betapa peri pentingnya dalam soal pilih pemimpin. Ini terbukti setelah kewafatan Rasulullah, perkara pertama yang dilakukan oleh para sahabat adalah memilih Khalifah pertama Islam. Setelah Saiyidina Abu Bakar dipilih, maka barulah diuruskan jenazah insan yang teragung di alam maya ini.

Yang menghairankan, kenapa kita yang mengaku Islam boleh jadi begitu bodoh dan percaya dengan sistem pemerintahan sekular kafir Kristian yang menjadi pegangan dan amalan pemimpin UMNO selama ini. Di mana duduknya Iman dan Islam kita ?

Sekarang kita dah tahu "Jalan mudah menjadi kafir apabila memisahkan agama dan politik"

Maksudnya orang yang melaksanakan pemerintahan sekular ini adalah kafir laknatullah walaupun pada zahirnya mereka Islam. Manakala di pihak umat Islam yang mengundi dan menyokong pemerintah sebegini, mereka juga termasuk dalam golongan mereka. Barangsiapa yang redha dengan kekufuran, maka kufurlah orang itu.

Takkanlah bodoh sangat sehingga langsung tak boleh nampak apa kaitannya dengan setiap undi dalam pilihanraya. Undi yang diberi oleh rakyat membolehkan sesebuah kerajaan ditubuhkan. Jika rakyat memilih parti yang sesat, maka negara akan diperintah dengan sistem pemerintahan sekular yang sesat ini. Tapi jika rakyat memilih Parti Islam, maka akan tertegaklah Daulah Islamiyyah dalam negara kita.

Pilihan Di Tangan Anda !

Islam atau kafir ....

Kalau pilih Islam, selamatlah kita. Jika tolak Islam, maka faham-faham sajalah...

Salam Juma'at.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger