Wednesday, April 13, 2011

Peluang 50-50 di N20 Sadong Jaya

Masuk hari ketiga penulis berada di DUN Sadong Jaya yang ditandingi 3 penjuru. Antara PAS, BN dan Bebas. Pengundi Sadong Jaya berjumlah 7,656. Melayu (74%), Cina (24%) dan Iban (2%).

Asasnya, respon pengundi Melayu terhadap PAS dan Pakatan Rakyat amat baik. Malahan ada petugas BN yang ditemui oleh petugas PAS mengakui secara berbisik "Kami hanya mahu cari wang saja di sini. Undi tetap pada PAS".

Yang jelas majoriti rakyat Sarawak, khususnya Iban memang amat membenci Tok Uban (Mahmud Taib). Kezaliman terhadap kaum Iban dan Penan memang ketara sekali.

Senario ini amat berbeza berbanding PR DUN pada 2006.

Di sudut pengundi, Cina dan Iban diyakini akan mengundi Pakatan Rakyat manakala Melayu, penulis hanya berani mengatakan 50-50. Jika ramalan ini benar, maka pengundi Cina dan Iban jadi penentu pada 16 April ini.

Secara keseluruhan, di Parlimen Sibu, Miri dan Bintulu memang dikuasai sepenuhnya oleh Pakatan Rakyat. Sambutan rakyat terhadap ceramah Pakatan amat berbeza berbanding sebelumnya. Semasa Anwar dan pimpinan lain berceramah di Miri dan Sibu baru-baru ini telah dihadiri hampir 10 ribu rakyat. Manakala di pihak BN, boleh dikira dengan jari yang hadir.

Penulis lebih suka bersikap berpijak di bumi nyata.

In person, mungkin BN masih memerintah Sarawak tapi dalam keadaan tak selesa. Penulis meramalkan, jika diizinkan Allah SWT, Pakatan Rakyat mampu menguasai sekurang-kurangnya 30 kerusi DUN dalam pilihnaraya kali ini.

Sekiranya ini yang terjadi, nescaya Najib akan menangguhkan PRU13 hingga Mac tahun depan.

Masa Untuk Berubah

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger