Monday, April 25, 2011

Kes Altantuya : Cubaan Najib bersihkan namanya

Penulis masih ingat sehari sebelum hari pengundian PRN Sarawak, RTM dan TV3 sibuk menyiarkan wawancara antara wakil TV3 dan RPK di Perth Australia. Antara isi wawancara itu ialah penjelasan RPK berkaitan Akuab Bersumpahnya yang mengaitkan Rosmah Mansor dalam kes pembunuhan Altantuya Shaaribu. Beliau juga mengkritik Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dalam bahagian kedua wawancara itu.

Ramai di kalangan sahabat turut mengikuti siaran wawancara itu dengan penuh minat, tapi tidak bagi penulis kerana dah tahu wawancara tersebut pasti sudah disunting terlebih dahulu agar kenyataan RPK dilihat menyebelahi Najib Rosmah. Sempat juga penulis berseloroh dengan sahabat "Awas, sessi pembohongan TV3 sudah bermula untuk memenangkan BN."

Penulis yakin kredibiliti RPK dan beliau tidak akan sekali-kali jadi pembelot. Cumanya keputusan RPK kurang tepat bila sudi diwawancara oleh wakil TV3 masa tu. Mungkin beliau tidak sangka yang rakaman wawancara itu akan dimanipulasikan oleh pihak UBN dalam PRN Sarawak.

Presiden MCLM Haris Ibrahim mendakwa wawancara yang disiarkan itu telah disunting sehingga "terpesong dari konteks sebenarnya".

Persoalannya sekarang, mengapa pihak Polis beriya-iya benar mahu mengambil keterangan RPK di Bangkok jika benar wawancara di Australia itu tulen tanpa sebarang suntingan?

Jelas di sini yang Najib masih terus dihantui oleh Akuan Bersumpah RPK yang mengaitkan bininya dalam pembunuhan kejam Altantuya. Sebelum ni, Akuan Bersumpah PI Bala benar-benar menakutkan pasangan No 1 negara hingga Bala diugut dan dipaksa membuat Akuan Sumpah 2 bagi membatalkan yang pertama. Bukan takat tu saja, malah Bala dan keluarga disuruh meninggalkan Malaysia segera dengan janji bayaran RM5 juta.

Malang bagi Najib bila mana RPK enggan menemui pegawai Polis di kedutaan Malaysia di Bangkok. Dan harus diingat, jika RPK setuju pergi ke Kedutaan Malaysia untuk memberi keterangan, kemungkinan besar beliau akan ditahan dan terus dibawa pulang ke Malaysia.

Selanjutnya di sini.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger