Thursday, April 14, 2011

Inilah nasib rakyat Sarawak 30 tahun bawah 'Tok Uban'

Jika di negeri Johor Darul UMNO, tanah milik orang Melayu hanya tinggal kira-kira 11%, begitulah juga nasib di 4 suku kaum di Sarawak, Melayu, Iban, Dayak dan Penan yang terus dizalimi oleh Tok Uban and the gang yang terus-menerus merompak tanah dan menipu rakyat. Rakyat terus berada dalam kedhaifan yang amat memilukan hati sesiapa saja yang melihatnya.

Dua hari lalu, penulis bersama Dr Mujahid Yusof Rawa dan sahabat telah pergi menziarahi sebuah kampung di Sebuyau, Kg Esengei Iban dan Esengei Melayu di Sadong Jaya. Tiada bekalan air dan letrik. Malah penulis diberitahu oleh penduduk Iban di situ, jalan tar yang ada bukan dibuat untuk mereka tetapi disebabkan oleh ladang sawit kroni Taib Mahmud seluas 200 ekar di situ.

Berikut adalah photo yang sempat dirakam di tiga perkampngan tersebut;



Sepanjang pertemuan penulis dengan pengundi di setiap buah rumah di beberapa kampung dalam DUN Sadong Jaya, sikap pengundi Cina dan Iban begitu jelas benci terhadap Tok Uban dan Barisan Nasional.

Malah beberapa pengundi Iban dan Cina yang ditemui meluahkan rasa marah mereka terhadap Taib dan BN. Ada yang berkata "Itu timbang (dacing) kasi buang saja dari Sarawak.

Sedikit kebimbangan tentang sikap pengundi Melayu yang tidak jelas walau respon yang diberikan agak baik, namun tidak boleh diyakini 100% kerana malam terakhir pihak BN akan menabur wang di kawasan mereka.

Waima apa pun, setakat ini Zentrum meramalkan BN akan tumbang.

Masa Untuk Berubah

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger