Sunday, April 24, 2011

Yakinkah Najib hadapi PRU13?

Logiknya bila dah menang dengan majoriti dua pertiga dalam PRN Sarawak, tentulah Najib akan segera membubarkan Parlimen dalam tempoh terdekat ini. Paling awal pada Jun tapi ada sumber menyebut bulan Oktober. Sumber lain beritahu pada Mac 2011. Tentunya para penganalisa dan pemerhati politik telah membuat prediction masing-masing mengenainya. Begitu juga di kalangan ahli-ahli politik di kedua belah pihak.

Dah jadi satu amalan jakun dalam negara ini bila tarikh pembubaran Parlimen dirahsiakan dari pengetahuan umum. Tidak seperti negara lain yang mengisytiharkan kepada umum bilakah tarikh pembubaran Parlimen mereka bagi pilihanraya berikutnya.

Persoalannya sekarang, apakah Najib benar-benar yakin untuk mengadakan PRU13 secepat mungkin?

Cuba kita selusuri beberapa fakta bagi menilai samada anak Tun Razak itu confident atau sebaliknya.

1- Kenapa Peguam Negara mengarahkan Polis menyiasat semula kes video lucah itu sedangkan Polis dah mengesahkan lelaki dalam video itu bukan Anwar?

2- Mengapa Polis tidak bertindak terhadap trio Datuk T?

3- Ada sumber menyebut anggota Rela, isteri Polis dan Tentera akan dimasukkan sebagai pengundi pos.

4- Bagaimana Counting Agent bagi pihak Pakatan Rakyat dinafikan hak Borang 14 oleh Ketua Tempat Mengundi si sesetengah tempat?

5- Kenapa SPR masih enggan melaksanakan penggunaan dakwat jari dalam pilihanraya?

Kesemua fakta di atas menggambarkan bahawa UMNO BN begitu resah nak hadapi PRU13 atas beberapa sebab utama. Antaranya;

1- Pengundi Cina memang dah tak percaya dengan BN sejak PRU12 lagi. Dan kemenangan DAP di 12 kerusi DUN Sarawak mengesahkan lagi fakta itu. Kesannya amat buruk kepada MCA, rakan komponen terbesar UMNO dalam BN. Sekiranya pengundi Cina terus menolak BN dalam PRU13, secara tak langsung MCA boleh berkubur begitu saja.

2- UMNO sedar pengundi Melayu ialah aset mereka, namun timbul masalah besar bila pengundi muda semakin menjauhi parti Melayu hapraq itu sekarang. Sampai bila UMNO mahu bergantung kepada pengundi Melayu di saluran 1 dan 2. Apakah diyakini pengundi di dua saluran ini akan terus setia memberi undi mereka? Jelasnya, UMNO amat memerlukan sokongan Cina untuk kekal berkuasa.

3- Kejayaan kerajaan Pakatan Rakyat memerintah dengan telus dan berhemah di 4 buah negeri sebenarnya telah menyedarkan sebahagian besar rakyat di 4 negeri itu, khsusunya orang Melayu sendiri. Penulis dimaklumkan oleh seorang sahabat bahawa kakak iparnya penyokong kuat UMNO di Selangor sebelum PR memerintah. Bila kerajaan PR Selangor memberikan air percuma 20 meter padu seluruh rakyatnya, bantuan RM2,000 kepada setiap anak Selangor yang berjaya ke menara gading, sumbangan RM2,500 kepada ahli keluarga yang meninggal dunia, tanpa diduga memberi keinsafan kepada kakak iparnya. Kini menjadi penyokong kuat PR dan telah menyertai PAS.

4- Lebih menggerunkan Najib bila hasil risikan SB Polis dan tentera menunjukkan UBN bakal kehilangan 4 negeri lagi. Yaitu Perlis, Perak, Terengganu dan Pahang. Seandainya risikan ini hampir tepat, bermakna UBN hanya mampu bertahan di Johor, Melaka, Sabah dan Sarawak saja.

Apa yang penting adalah tekad untuk berubah. Sewajibnya seluruh rakyat negara ini menyimpan tekad yang kuat untuk menumbangkan kerajaan UBN yang sangat zalim dan korup. Cukuplah dengan segala penyelewengan dan penipuan yang dilakukan mereka selama ini. Kehidupan rakyat bukan semakin senang malah terus dibebankan dengan kenaikan harga barangan dari masa ke semasa dalam keadaan pendapatan isi rumah tidak meningkat.

Baru-baru ini penulis sempat singgah di Brunei Darussalam dalam perjalanan pulang dengan kenderaan dari Kuching ke Kota Kinabalu. Harga petrol di negara itu ialah 53 sen seliter. Dan pendapatan seorang guru siswazah di Brunei kira-kira BND5,000 sebulan. Rakyat Brunei benar-benar dapat menikmati kekayaan negaranya. Pendapatan tinggi dan harga petrol rendah. Sama juga keadaannya di Arab Saudi.

Kadang-kadang penulis hairan bagaimana orang Melayu boleh percaya dengan propaganda pemimpin UMNO dalam soal harga petrol ini. Kita biasa dengar pemimpin negara memperbodohkan orang Melayu dengan berkata "Harga petrol di Singapura lebih mahal dari Malaysia."

Perlu diingat Singapura tiada hasil petroleum. Negara itu terpaksa mengimport minyak dari luar bagi keperluan rakyatnya. Berbeza dengan Malaysia yang ada hasil petroleum yang banyak tapi rakyat dibebankan dengan harga petrol mahal.

Sebab apa mahal? Sebab negara dah takde duit dek perbuatan rasuah dan penyelewengan yang teruk akibat ketamakan dan kerakusan pemimpin UBN yang merompak segala kekayaan negara jadi milik peribadi, keluarga dan kroni.

Jadilah rakyat yang bijak dan bermaruah.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger