Thursday, November 19, 2009

Iran Negara Kuasa Besar Di Timur Tengah


Bila kita bercakap pasal Iran, ramailah yang akan kata kita ni Syiah ataupun penyokong mereka. Inilah sikap sebahagian daripada umat Islam di negara kita yang beranggapan semua fahaman Syiah itu sesat. Perlu difahami bukan semua Syiah itu sesat. Kalau nak lebih faham, kita rujuk pada Ulama' yang pakar dalam bab mazhab. Nak mudah tak payah nak pening kepala fikir pasal Syiah ini.

Apa yang nak saya bawakan di sini ialah tentang kejayaan yang gemilang, terbilang dan cemerlang kerajaan Republik Islam Iran menerajui negara sejak Revolusi Islam Iran dalam tahun 1979. Dalam tempoh 30 tahun, hari ini Iran telah berjaya membuktikan kemampuan mereka menguasai pelbagai bidang teknologi tinggi termasuk kejayaan melancarkan satelitnya sendiri beberapa bulan lalu.

Apakah resepi kejayaan Iran sehingga mampu mencapai tahap sekarang ? Pemerintahan 100% menurut Islam jawapannya. Dengan rahmat dan pertolongan Allah, hari ini Iran diakui oleh negara luar sebagai "Satu Kuasa Besar Dunia" yang baru. Banyak negara lain yang berebut dan berminat mahu menjalinkan hubungan diplomatik dan dagangan dua hala. Iran merupakan negara pengeluar minyak yang kedua terbesar dunia. Rizab simpanan minyaknya begitu banyak sekali.

Amerika dan Israel cukup risau dengan kebangkitan mendadak "Gergasi Timur Tengah" ini. Kerisauan mereka ini ditambah lagi dengan amaran Presiden Mahmoud Ahmadinejad yang jelas memberi kata dua kepada pentadbiran Washington. Antara katanya "Jika Washington mahu menyerang Iran, dipersilakan. Kami tidak gentar dan yang pasti bumi Amerika dan Israel akan musnah".

Selain daripada Iran, Hamas di Palestin dan Hizbullah di Lubnan turut menjadi ancaman kepada Israel. Kegagalan Israel menceroboh Lubnan tahun lepas memberi satu indikator jelas kepada Regim Zionis agar jangan 'bermain api" dan Hamas tidak bersendirian di Palestin.

Kejayaan Iran sepatutnya dijadikan contoh oleh pemimpin negara umat Islam yang lain tetapi malangnya mereka lebih gemar menjadi boneka pentadbiran Washington. Di Malaysia lagilah teruk kerana pemimpin UMNO yang sedang berkuasa sekarang lebih jahat dari Yahudi. Saya katakan begini pasal bangsa sendiri pun ditipu dan ditindas oleh mereka. Sejahat-jahat Yahudi pun mereka cukup sayang dan membela bangsanya sendiri. Walaupun hanya kumpulan minoriti tetapi mereka berjaya menguasai dunia dengan teknologi dan wang mereka.

Brazil says Iran, powerful country in region

Tehran, Nov 18, IRNA – Brazil’s ambassador to Tehran said the Islamic Republic of Iran is a powerful country in the Middle East region.

Talking to IRNA, Antonio Luis Espinola Salgado said Iran and Brazil enjoy various commonalities that pave the way for further exchange of views between the two sides.

Announcing that Iran-Brazil economic cooperation is growing, he added that his country is interested in promotion of trade exchanges with Iran as well as making investments in joint projects.

On the upcoming visit to Brasilia of Iran’s President Mahmoud Ahmadinejad, Salgado said Brazil’s President Luiz Inacio Lula da Silva is due to travel to Tehran during the first quarter of 2010.

During President Ahmadinejad’s stay in Brasilia, various agreements on bilateral cooperation in the areas of agriculture, technology, insurance, industries and commerce will be inked, Salgado noted.

He opined that direct talks between the two presidents would remove the existing obstacles in the way of expansion of bilateral cooperation.

The Brazilian oil company of Petrobras is willing to participate in Iran’s gas and oil projects, the ambassador said.

Source : IRNA

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger