Tuesday, November 1, 2011

Skandal Seks Musa Aman yang ditutup

YB Salahuddin Ayub semasa menjawat jawatan Ketua Pemuda PAS Pusat pernah membuat laporan Polis berhubung skandal rasuah Ketua Menteri Sabah Musa Aman namun tiada sebarang tindakan pihak SPRM. Selain laporan yang dibuat oleh MP Kubang Kerian itu, mantan Naib Presiden PKR Jeffrey Kitingan juga pernah membuat laporan Polis "81 Dalil Musa Aman Harus Meletak Jawatan".

Penulis sengaja highlight isu skandal rasuah dan seks si Musa ni sebab salah satu sikap rakyat Malaysia ialah mudah sangat lupa akan perbuatan jenayah pemimpin-pemimpin UMNO BN walau telah didedahkan berserta bukti.

Sikap mudah lupa rakyat inilah yang menyebabkan para pemimpin UMNO BN tidak pernah takut dengan segala dosa-dosa besar yang dilakukan. Bagi mereka rakyat negara ini sangat senang untuk dibodohkan bila seluruh jentera penguatkuasa seperti Polis, SPRM dan Jabatan Peguam Negarsa telah secara rasmi menjadi 'anjing-anjing' pemerintah.

Adalah satu hal yang amat malang sekali bila mana rakyat masih tidak sedar betapa peri pentingnya soal memilih pemimpin yang bakal menerajui negara maupun negeri. Negara selamat dan rakyat sejahtera bila mempunyai pemimpin yang baik dan amanah. Sebaliknya negara akan musnah dan rakyat menderita bila pemimpin rasuah, jahat dan zalim.

Hari ini hutang negara berjumlah RM437,200,000,000 (RM437.2 bilion). Jumlah hutang yang hampir 0.5 trilion itu dibuat oleh kerajaan UMNO BN sepanjang 52 tahun menjadi kerajaan. Adakah fakta ini masih tidak cukup untuk menyedarkan rakyat betapa teruknya amalan rasuah, penyelewengan dan pembaziran kerajaan UBN selama ini dalam keadaan Malaysia sebagai salah sebuah negara terkaya di dunia ketiga dengan segala hasil mahsul bumi termasuk petroleum.

Berbalik pada skandal Musa Aman, berikut penulis 'highligth'kan semula beberapa dalil daripada 81 Dalil Musa Aman Harus Meletak Jawatan;

”DALIL KETIGA PULUH SATU: Telah menggunakan kedudukannya sebagai PengarahYayasan Sabah dengan melantik seorang wanita Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yangmendapat kad pengenalan projek daripada Task Force Umno, RAHMAWATI sebagai kerani diYayasan Sabah. Rahmawati tidak mempunyai sebarang kelulusan. Ketika itu ibu bapa Rahmawati juga tidak mempunyai sebarang dokumen. Musa telah membayar sejumlahRM5,000 kepada Pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah, Abdul Rauf Sani (Bekas Tahanan ISAkerana KP Projek) untuk mendapatkan kad pengenalan projek berkenaan. Musa turutmempunyai SKANDAL SEKS dengan gadis berkenaan sehingga melahirkan anak ’LUAR NIKAH’ yang dihantar ke Banjar Masin, tempat asal gadis berkenaan untuk menutup rahsia. Musa menghantar Rahmawati melanjutkan pelajaran ke Australia dengan meluluskan biasiswa Yayasan Sabah kepada RAHMAWATI yang dinikahinya. Setelah kembali daripada Australia, Musa melantik isterinya (Rahmawati) sebagai PENGURUS WILAYAH YAYASAN SABAH SANDAKAN sehingga kini. Sehubungan itu Musa secara sedar telah menyalahguna kuasa melakukan rasuah mengikut Seksyen 2(1), Seksyen 2 (2) Ordinan 22 (KUASA-KUASA PERLU) Darurat, 1970 dan Seksyen 8(1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.

DALIL KEEMPAT PULUH SATU: Telah menggunakan pengaruh dan kedudukannya sebagai Pengarah Yayasan Sabah BERSUBAHAT dengan SAMSUDIN BIN YAHYA yang mengupah 3 orang lelaki, dua daripadanya Awang Damit dan Muhammad mendatangkan kecederaan dengan niat terhadap rakan kongsi Musa, LUE SUE SENG sehingga luka parah kerana mendedahkan rahsia hubungan sulit Musa dan Rahmawati kepada umum. Sebagai balasannya, Musa telah memilih SAMSUDIN YAHYA (Mantan Pemandu Teksi) sebagai Calon BN bagi DUN Sekong pada pilihan raya umum 2004 yang lalu. Lue Sue Seng pula bertanding dalam pilihan raya berkenaan sebagai calon bebas kerana ingin membalas dendam di atas kekejaman Musa. Musa secara sedar telah menyalahguna kuasa dan jenayah mengikut Seksyen 2(1) dan Seksyen 2 (2) Ordinan 22 (KUASA-KUASA PERLU) Darurat, 1970.

DALIL KEEMPAT PULUH DUA: Telah menggunakan pengaruh dan kedudukannya sebagai Pengarah Yayasan Sabah membayar sejumlah tertentu kepada KETUA POLIS DAERAH SANDAKAN, ILLYAS IBRAHIM untuk menutup kes jenayah yang dilakukan oleh SAMSUDDIN YAHYA dan Tiga orang lagi terhadap LUE SUE SENG. Samsuddin telah ditangkap polis dan dibebaskan dengan campurtangan Musa dan atas budibicara Ilyas Ibrahim. Setelah menjadi Ketua Menteri Sabah, Mu-sa secara sedar telah melantik ILLYAS IBRAHIM yang juga sepupunya sebagai DATUK BANDAR Dewan Bandaraya Kota Kinabalu dan perkhidmatan ILLYAS IBRAHIM (Datuk) sebagai Datuk Bandar dilanjutkan selama 2 tahun lagi sebagai membalas jasa Illyas menutup kes SIASATAN jenayah dan subahatnya. Musa secara sedar telah menyalahguna kuasa dan rasuah mengikut Seksyen 2(1) dan Seksyen 2 (2) Ordinan 22
(KUASA-KUASA PERLU) Darurat, 1970.

Namun sehingga kini, Polis dan BPR masih mendiamkan diri sekalipun Jeffrey telah mengemukakan bukti. Sekalipun Jeffrey memberikan nama samaran iaitu Rahmawati, namun semua pekerja Yayasan Sabah tahu wanita tersebut ialah Hajjah Rosmawati Haji Lasuke. Rosmawati kini adalah Pengurus Besar Pentadbiran dan Sumber Manusia Kumpulan Yayasan Sabah dan seorang usahawan yang memiliki Restoran Mawie, di King Fisher Park, Kota Kinabalu.

Rosmawati juga yang telah menguruskan Ijazah Master Bussiness Administration (MBA) daripada University Edith Cowan, Australia kerana Musa membeli ijazah berkenaan sebelum diikuti oleh kroninya seperti Datuk Musbah Jamli yang membeli ijazah palsu daripada Universiti Of Newcastle.

Selain Musa, beberapa Adun dan Ahli Parlimen juga terpalit dengan Skandal Seks terutama di Bahagian Silam (Lahad Datu dan Kunak).

Ahli Parlimen Silam, Samsu Baharun Haji Abdul Rahman yang sebelum ini memecat Adun Lahad Datu, Datuk Datu Haji Nasrun Datu Mansur sebagai Ketua Penerangan dan AJK Dilantik Umno Silam kerana mempunyai skandal dengan isterinya, Maizatul Akmam Haji Ahmad Alawi, masih menghadapi masalah dengan ‘isteri’ keduanya.

Mengikut siasatan Malaysia Today, Samsu yang sebelum ini turut menjadi mangsa apabila isteri pertamanya, Siti Jalmah Haji Aramain berlaku curang dan bersekedudukan dengan abang ipar Samsu, Datuk Haji Mohd Yusof Amat Jamlee. Setelah diceraikan, Yusof Jamlee kemudiannya mengahwini bekas isteri pertama Samsu selepas tamat tempoh iddah.

Namun Samsu mengahwini Dawani @ Nolsalmah Yusof sebelum mengahwini isterinya sekarang, Maizatul Akmam. Dawani memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu terhadap Samsu melalui tetuan Sugumar & Co apabila Samsu mengumumkan beliau hanya mempunyai seorang isteri sedangkan ketika pengumuman rasmi dibuat di khalayak ramai, mereka baru sahaja selesai menjalinkan hubungan batin suami isteri.

Maizatul merupakan anak kepada Mufti Negeri Sabah, Sahibus Samahah Datuk Haji Ahmad Alawi Haji Adnan yang mencetuskan kontroversi dengan fatwa songsang kepada bukan umat Islam berhubung isu Patung Dewi Laut Ma Tzu. Maizatul merupakan bekas Peguam Muda yang dilatih di Nasrun & Co sebelum berkhidmat dengan Tan Pang Sen & Co.

Seorang lelaki warga asing yang memiliki kad pengenalan projek, Sharif Saidi Sharif Alawi yang menyaksikan kecurangan Maizatul dan Nasrun telah diberikan sebuah kenderaan mewah (Rexton) bagi menutup mulut. Sharif Saidi juga dilantik sebagai Ahli Majlis Daerah Lahad Datu. Samsu hanya menamakan Maizatul Akmam sebagai isterinya yang sah tetapi masih ‘berkedudukan’ dengan Dawani yang kini menetap di Kuala Lumpur.

Manakala Nasrun yang belum serik menjalinkan skandal dengan Maizatul turut terlibat pula dengan Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu merogol isteri penyokong kuatnya. Malang bagi Nasrun kerana sekalipun telah mengeluarkan banyak wang untuk menutup kes berkenaan, namun polis Bukit Aman masih menjalankan siasatan dan akan mendakwa Nasrun pada bila-bila masa.

Walaupun Nasrun hampir berjaya membeli suami mangsa dengan pujuk rayu dan imbalan wang, namun suami mangsa terpaksa tunduk kepada tekanan abang iparnya, seorang pegawai Badan Pencegah Rasuah di Putrajaya.

Buku bertemu ruas ini membuatkan Nasrun berada di dalam dilema dan tidak lagi dapat mewakili Lahad Datu sekalipun diwar-warkan akan menggantikan Samsu di Parlimen Silam. Samsu tidak diturunkan kerana melakukan rasuah yang melampaui keraguan munasabah apabila membuat tuntutan palsu menggunakan nama enam orang ahli Umno dalam kes tuntutan bencana alam banjir.

Manakala Adun Kunak, Datuk Haji Jasa Datuk Haji Rauddah turut mempunyai skandal dengan Suraya Hussin, isteri Penolong Pegawai Daerah Kunak, Bahari Haji Yunus sehingga Bahari menceraikan isterinya. Kini Jasa mempunyai Skandal dengan Kerani Pembangunan Majlis Daerah Kunak, Norjeti Haji Sulaiman. Kes skandal Jasa telah dilaporkan oleh Malaysia Today dengan tajuk ‘Kerana jasa, penduduk Kunak malu tak terkata!’ “Jika dakwaan ini benar, mereka ini patut meletakkan jawatan kerana memalukan Umno,” ujar Ketua Cawangan Umno Tampi-Tampi Darat, Azizul Sanarul yang dihubungi melalui telefon.

Sebagaimana kita semua sedia maklum, memang seluruh jentera kerajaan seperti Polis, SPRM dan Peguam Negara digunakan untuk melindungi segala bentuk jenayah dan penyelewengan pimpinan negara dan negeri, maka dah tiba masanya rakyat Sabah bersatu serta bangkit untuk menumbangkan kerajaan UMNO BN di negeri ini dalam PRU13. Hanya inilah saja caranya untuk kita bawa Musa Aman dan seluruh gengnya ke muka pengadilan.

Di mana letaknya harga diri dan maruah kita sebagai rakyat bila terus memilih dan membiarkan saja pemimpin seperti Musa Aman ini terus bermaharajalela merompak segala kekayaan bumi Sabah untuk dirinya, keluarga dan kroni sedangkan masih ramai lagi rakyat hidup sengsara di bawah tahap kemiskinan tegar.

Negara dan negeri ini adalah milik rakyat. Bukan milik Najib, Rosmah dan Musa Aman.

"Pastikan BN Tumbang Dalam PRU13"

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger