Thursday, December 31, 2009

Keluarga Punca Populariti Nik Aziz Suram

Biasalah sesiapa saja dalam dunia ini bila usia semakin meningkat, maka hati kita juga mudah sensitif dan tersentuh. Kadang-kadang hati boleh terguris hanya disebabkan oleh hal-hal yang remeh namun itulah hakikat kehidupan.

Dalam konteks ini mungkin TGNA tak terkecuali bila isu menantunya di PMBK hangat diperkatakan di mana-mana saja. Lebih-lebih lagi di negerinya sendiri. Bukan setakat musuh politik yang pertikai malah di kalangan pimpinan dan ahli PAS juga turut sama 'marah' dengan Ariffahmi. Malah tindakan Nik Amalina menulis dalam blognya Serisuri pun mendapat kecaman hebat dari semua pihak hingga ada yang menyebut sebagai 'Blog Sampah'.

Sapa yang menyangka hal sebegini boleh berlaku dalam keluarga Nik Aziz. Selama ini Tok Guru terkenal dengan sikap tegas, tenang dan zuhudnya. Hatta bila diuji oleh Allah dengan penahanan anaknya Nik Adli di bawah ISA pun beliau masih boleh bersabar dan tabah.

Kadang-kadang timbul juga tanda-tanya mengapa dalam isu menantunya ni dia tidak mampu bertindak tegas dengan mengarahkan Ariffahmi meletakkan jawatan serta-merta. Saya sangat yakin sekiranya tempohari Tok Guru serta-merta mengarahkan menantunya resign, sudah tentu isu ini sudah selesai dan mula dilupakan orang malah integriti beliau sebagai MB terus bersinar ibarat permata nilam.

Sayang berbilion kali sayang... Tok Guru tidak bertindak sebagaimana sepatutnya.

Ekoran kesilapan ini adalah tidak mustahil pengaruh kuat PAS di Kelantan terusik. Yang pasti akan berlaku penurunan sokongan rakyat terhadap parti itu dalam PRU13 jika tidak segera melakukan 'recovery'.

Kita semua tahu kekuatan antara PAS dan UMNO di Kelantan bolehlah dikatakan seimbang. Cuma yang memberi kelebihan kepada PAS adalah sokongan ahli UMNO sendiri dan atas pagar. Jika tersilap langkah dalam menangani isu seperti yang berlaku sekarang, adalah tidak mustahil kedudukan PAS di Kelantan boleh tergugat. Kita sendiri lihat bagaimana kerajaan PAS Terengganu boleh tumbang dalam PRU11. Memang sakit untuk menelan kekalahan ini namun itulah hakikatnya. Memanglah penipuan undi oleh BN salah satu punca kekalahan namun ada faktor lain juga.

Kadang-kadang inilah masalah kita. Langsung tak mahu nak muhasabah diri. Bila kalah, serta-merta menyalahkan orang lain. Sepatutnya kita koreksi dulu diri sendiri. Apa sebab musababnya sehingga Allah biarkan kita kalah.

Berikut adalah beberapa artikel berita berhubung isu di Kelantan ;
Salam ukhwah.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger