Monday, December 7, 2009

Mabuk Arak Punya Hal...

Pada hari Khamis lalu (3 Dis) saya pulang sekejap ke rumah bapa mertua di Kg Himbaan, Ranau. Perjalanan dari Telipok mengambil masa kira-kira 1 jam 15 minit.

Saya tak nafikan jalan menuju ke rumah mertua saya memang berbukit dan berliku. Ada setengahnya kecerunan jalannya 45 darjah. Dulu memang jalannya teruk dan bergrabel. Tapi sekarang sudah diturap walau belum siap sepenuhnya. Baru je. Adalah sebulan agaknya.

Dalam perjalanan dari pekan Bundu Tuhan menuju ke Himbaan, tiba-tiba saya ternampak sebuah van terperosok di sebelah kiri jalan (gambar). Heran juga saya melihat kedudukan van Toyota Liteace tu. Yang terjunam bukan kepalanya tetapi pungkoknya.

Bila saya sampai di rumah mertua, anak saya bagitau dia terjumpa kemalangan yang baru berlaku ni sewaktu dalam perjalanan pulang dari Ranau. Waktu dia sampai di tempat kejadian, ada beberapa orang sedang berusaha mengeluarkan pemandunya. Kata anak saya lagi punyalah kuat bau arak dari mulut pemandu yang luka-luka di kepalanya. Bukan takat itu saja, jalannya pun terhoyong-hayang bila dah dikeluarkan dari van.

Inilah akibatnya jika minum "Air Iblis". Saya berlawak dengan anak saya sambil bagitau alangkah baiknya jika van itu terus terjunam ke dalam gaung yang dalamnya kira-kira 150 meter ke bawah sebab ianya akan 'menguntungkan' pemandunya. Mati dalam keadaan bergaya mabuk arak dan terus berkubur di situ.

Lambakan arak di Sabah ni memang satu perkara biasa. Just name it. Segala brand arak ada. Samada yang dikilang di Malaysia, diimpot dan buatan sendiri. Yang dibuat sendiri terkenal dengan nama "Liheng". Saya pernah diberitahu yang Liheng ni memang power. Sapa yang minum banyak memang lentok anjing punya. Tak boleh bangun...

Inilah akibatnya bila negeri diperintah oleh puak bangsat UMNO. Macamana hebatnya Najib di Pusat, begitulah hebatnya Musa Aman di Sabah. Bagi mereka arak tidak perlu diharamkan sebab ianya minuman kegemaran orang bukan Islam. Yang penting para penggemar arak akan terus memberi sokongan kepada UBN dalam setiap pilihanraya.

Begitulah juga dengan golongan murtad yang ada dalam negara. Angka 250 ribu yang disahkan murtad akan menguntungkan UBN kerana golongan ini pastinya akan memberi undi pada mereka dalam PRU.

Dan pernah berlaku satu kes di Sabah di mana seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita Kristian Filipina di sebuah gereja di Keningau sedangkan dalam waktu yang sama lelaki ini sudah lama berkahwin dengan seorang wanita Islam dan ada 2 orang anak. Dan lelaki celaka ini telah dijumpai mati ditembak dalam keretanya beberapa tahun yang lalu. Saya dimaklumkan oleh seorang kenalannya bahawa si mendiang ini memang tak pernah sembahyang dan kaki minum. Lebih mengejutkan saya bila dimaklumkan ada seorang adiknya pernah murtad masuk Kristian, lepas tu masuk Islam balik dan tak tahulah seterusnya...

Terfikir juga di benak hati saya bahawa lelaki yang dah mampus ini mungkin dah lama murtad sejak zaman bujangnya lagi cuma tak nampak saja. Wanau'zubillah.

Jika dibiarkan terus puak-puak UMNO bangsat ni terus berkuasa, adalah tidak mustahil kita akan lihat nanti ada pasangan yang berkahwin campur agama macam pelakon Indonesia yang terkenal dulu si Jamal Mirdad (Islam) berkahwin dengan Lydia Kandau (Kristian). Di Indonesia memang perkahwinan sebegini dibenarkan sejak zaman Sukarno dan dilindungi oleh Undang-Undang Pancasila Indonesia. Lihat saja apa yang berlaku dalam masyarakat Islam Indonesia ketika ini. Majoritinya hanya tinggal Islam pada nama saja.

Sebab itulah Allah SWT turunkan pelbagai jenis bala bencana di Indonesia. Antaranya pembunuhan umat Islam di Ambon, gempa bumi, letupan gunung berapi dan tsunami.

Mahukah kita negara ini menerima bala sebagaimana Indonesia ? Jangan ingat Malaysia tidak boleh kena gempa bumi. Kita jangan lupa bahawa Allah Maha Berkuasa melakukan apa saja yang dikehendaki-Nya. Kun fayakun.

Sekian untuk renungan.

Salam petang Isnin.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger