Thursday, December 24, 2009

Tok Guru Nik Aziz Terkilan ?

Sebagaimana biasa setiap hari saya akan menjengok beberapa websites pilihan hati seperti harakahdaily, malaysiakini, malaysiatoday, themalaysianinsider, aljazeera, reuters, alqassam, blog mso, tulang besi, kickdefella dan lain-lain.

Baru sebentar tadi jengok themalaysianinsider, ternampak tajuk Nik Aziz : PAS kaji semula calon luar tanding di Kelantan. Entahlah terasa macam lain saja bunyinya. Mulalah hati ini tertanya "apakah Tok Guru kesayangan aku ni terkilan dan merajuk dengan pimpinan PAS Pusat kerana tak memberi sokongan padu terhadap isu menantunya dalam PMBK ?"

Seingat saya inilah kali pertama TGNA buat kenyataan sebegini. Sebelum ini memang tak pernah. Mungkin apa yang saya rasakan ini turut dirasai oleh orang lain.

Kalaulah benar PAS Kelantan buat keputusan tak mahu menerima lagi calon dari luar untuk bertanding di beberapa kerusi di negeri itu, nampak gaya Naib Presiden Salahuddin Ayub kena bertanding di Parlimen Tanjung Piai, Johor dalam PRU13 kelak. Begitulah juga dengan Tim Presiden Ustaz Nasruddin Mat Isa (N.Sembilan) dan Dr Hatta Ramli (Perak).

Pada firasat saya, kenyatan ini seolah membayangkan TGNA memang terkilan dengan sikap pimpinan PAS Pusat khususnya dalam isu yang membabitkan menantunya itu. Bila dilihat kepada saranan dan kenyataan yang dibuat oleh PAS Pusat memang jelas mahukan Ariffahmi segera meletakkan jawatannya sebagai CEO. Bukan tunggu sehingga bulan Mac. Seorang lagi Naib Presiden, Hj Mahfuz Omar sendiri buat kenyataan media di Parlimen mendesak menantu MB Kelantan itu segera letak jawatan.

Sepatutnya sebagai Muryidul Am PAS dan MB Kelantan, TGNA perlu tegas dalam menghadapi isu menantunya itu. Takde ruginya jika beliau meminta Ariffahmi segera resign. Memanglah tak dinafikan sebagai bapa mertua, rasa kasih dan simpati pada menantu itu tak salah namun dalam isu yang melibatkan kepentingan rakyat dan 'political mileage', sewajarnyalah keputusan yang diambil tidak dipengaruhi oleh faktor keluarga.

Semua tahu tentang ketegasan TGNA sebelum ini bila beliau tidak melantik semula beberapa individu sebagai Exco Kelantan kerana berprestasi buruk. Ada di antaranya tidak dipilih sebagai calon dalam PRU12 lalu. Yang hairannya kenapa pada kali ini beliau tidak mampu mendesak menantunya agar segera meletakkan jawatan sebagaimana nasihat Presiden PAS dan rombongannya ketika menemui beliau. Apakah kali ini TGNA lebih mengutamakan keluarganya sendiri ? Harap ianya tidak benar.

Saya kira TGNA tak perlu declare pada media berhubung cadangan PAS Kelantan untuk mengkaji semula calon luar bertanding di negeri itu. Kenyataan sebegini sudah tentu mengundang pelbagai spekulasi. Yang pasti ramai pihak beranggapan tindakan ini adalah susulan daripada isu menantunya dalam PMBK. Memang PAS Pusat sendiri meminta Ariffahmi meletakkan jawatan serta-merta. Bukan tangguh sehingga Mac depan.

Waima apa pun adalah menjadi hak PAS Kelantan untuk menentukan samada calon luar boleh bertanding lagi di negeri itu atau sebaliknya. Kadang-kadang terfikir juga ada baiknya kalau PAS Kelantan tak mahu terima calon luar lagi dalam PRU13 kelak.

Biarlah mana-mana pemimpin PAS Pusat yang nak bertanding, silalah balik ke kawasan masing-masing. Jangan lagi dok mengharap dapat bertanding di kawasan selamat. Buat kerja di tempat masing-masing. Bak kata orang, biar kita jadi 'anak jantan' bertanding di kawasan sendiri. Kalau menang Alhamdulillah tapi kalau kalah Innalillah... puas hati.

Dalam bab bertanding ni, saya secara peribadi respect kat Hj Mahfuz Omar kerana beliau tidak berganjak daripada kawasan sendiri Pokok Sena. PRU10 beliau menang kemudian kalah dalam PRU11. Lepas tu menang balik dalam PRU12 lalu.

Nampaknya isu Ariffahmi ni akan berlanjutan sampai tahun depan. Terkini dia tegaskan akan tetap dengan keputusannya untuk letak jawatan pada bulan Mac 2010. Manakala isterinya Nik Amalina terus membelanya dengan mendakwa apa yang menimpa suaminya berpunca dari angkara fitnah. Sapa yang fitnah sapa ?

Nik Amalina kena berpijak di bumi nyata. Kalau yakin si suami difitnah, kenapa tak dakwa pemfitnah di mahkamah ? Tak usahlah buang masa menulis dalam blog hanya semata-mata nak bela suami. Ekoran tulisan kamu itu membuatkan orang lebih percaya suami mu memang bermasalah.

Lepas tu mengungkit pulak "Mengapa bapa saya saja pertahan PAS ?". Mungkin Nik Amalina keliru dan tak faham agaknya. Justeru kerana sayangkan PAS, maka awal-awal lagi Presiden PAS bersama 4 orang pimpinan pusat pergi menemui MB Kelantan di KB dan menasihatinya agar meminta Ariffahmi segera meletakkan jawatan.

Janganlah dek kerana suami diminta berhenti segera oleh majoriti pimpinan PAS, lepas tu tuduh orang lain tak nak jaga parti. My sincere advice to Nik Amalina, please don't bias. If your husband did something wrong, you should correct him.

Jazakallah.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger