Wednesday, August 17, 2011

Inilah nasib Bumiputera Sabah

Baru-baru ni penulis sempat menziarahi ke Kampung Numbak, sebuah perkampungan air yang berhampiran dengan Universiti Malaysia Sabah. Penulis ke sana kerana menyertai satu satu program menyampaikan bantuan beras kepada golongan miskin. Apa yang penulis nak paparkan di sini ialah beberapa keping photo yang sempat dirakam dan pembaca boleh nilai sendiri betapa terpinggirnya golongan Bumiputera Sabah daripada arus pembangunan serta kedhaifan rumah mereka.

Selain kedhaifan rumah mereka, suasana persekitaran yang kotor turut mendedahkan mereka pada pelbagai jenis penyakit seperti wabak taun dan seumpamanya.

Dalam pertemuan dengan penduduk di situ, penulis dimaklumkan bahawa kampung yang diduduki sekarang bukanlah tempat asal mereka. Perkampungan asal mereka ialah di lokasi Pengkalan Tentera Laut Teluk Sepangar yang ada hari ini.

Diarahkan berpindah setelah kawasan kampung asal mereka terlibat dengan pembinaan pengkalan tentera laut itu. Oleh kerana kebanyakan nenek moyang mereka membina penempatan di atas air tanpa hakmilik sebagaimana yang dapat dilihat di Kampung Numbak hari ini, maka mudahlah bagi kerajaan UMNO BN mendesak mereka berpindah walau bantahan dibuat. Khabarnya, mereka hanya diberikan pampasan antara RM5,000 - RM6,000 bagi satu keluarga.

Berikut beberapa keping photo yang sempat dirakam;





No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger