Saturday, April 24, 2010

Mobile ATM di Hulu Selangor...

Dah 15 tahun masalah pampasan tanah peneroka Felda Sungai Buaya dibiarkan begitu saja tanpa sebarang tindakan susulan oleh Kerajaan UMNO/BN Pusat, maupun Selangor. Masalah yang dihadapi oleh 100 peneroka ini sejak zaman Mahathir dan Muhammad Taib jadi PM dan MB Selangor lagi.

Persoalannya sekarang, mengapa nak tunggu sehingga PRK Hulu Selangor, baru UMNO/BN nak sibuk tunjuk perihatin ? Percayalah... kalau tak berlaku PRK ni, nescaya nasib malang 100 peneroka dan warisnya akan berterusan.

Semalam, saya menghubungi sahabat yang bertugas di UPU Sungai Buaya. Dia maklumkan bahawa Najib telah berjanji akan membayar wang pendahuluan berjumlah RM 50,000 setiap seorang kepada 100 peneroka tersebut dalam satu majlis bersama rakyat.

Sebelum ini, 100 peneroka terbabit telah dijanjikan RM1.2 juta setiap orang dengan bayaran dibuat antara tempoh 48 bulan apabila mereka menjual tanah kepada pemaju ketika Tan Sri Muhammad Muhd Taib menjadi MB Selangor. Malangnya setiap daripada mereka hanya menerima bayaran RM250,000 saja.

Ekoran kegagalan pemaju melunaskan bayaran sebagaimana yang dijanjikan, peneroka terbabit telah membuat tuntutan namun gagal. Lebih parah lagi bila kerajaan UBN Selangor di bawah 3 MB, Mat Taib, Abu Hassan dan Khir Toyo langsung tak ambil peduli dengan nasib mereka.

Dalam pertemuan dengan 100 peneroka terbabit, Najib telah menyerahkan dulu RM 1,000 tunai kepada mereka sebagai pendahuluan dan baki RM49,000 dalam bentuk bank draf. Kenapa Najib tak serah terus bank draf RM 50,000 ?

Dalam ucapannya, Najib memberi jaminan kerajaan pusat akan membayar penuh jumlah pampasan yang patut diterima oleh 100 peneroka itu mengikut harga pasaran tanah sekarang. Syaratnya ialah dengan memastikan Selangor kembali diperintah oleh UBN dalam PRU13.

Jika harga pasaran RM160,000 seekar. RM1.6 juta seorang. Bermakna setiap peneroka akan menerima baki bayaran tertunggak berjumlah RM 1,350,000.

Inilah dia permainan politik keji UMNO/BN. Janji itu dan ini tapi dengan syarat. Samada syarat dipenuhi atau tidak, janji hanya tinggal janji.... Dalam kamus pimpinan UMNO, matlamat menghalalkan cara. Politik Yahudi.

Yang paling mengecewakan ialah sikap orang Melayu kita. Dah berpuluh tahun dipermainkan oleh UMNO namun mata hati mereka tetap buta. Marahnya sekejap je. Bila dapat RM1,000 atau lebih, terus gelap mata dan terus lupa segala kejahatan dan penipuan UMNO. Lepas tu kena tipu lagi.... marah lagi tapi jap je.

Sekarang jam 12.20 tengahari. Tinggal lebih kurang 11 jam 40 minit lagi tempoh berkempen. Saya dimaklumkan, UBN sedang meletakkan 'Mobile ATM' mereka di seluruh Daerah Mengundi di Hulu Selangor. Pengundi Hulu Selangor boleh dapat duit dari ATM ini tanpa keluar rumah, tanpa kad dan pin number. Sebab Mobile ATM ni akan datang sendiri kepada pengundi untuk beri wang tunai. Cakap saja berapa nak... beres.

Inilah senario politik tanahair di bawah pemerintahan UMNO. Mereka pandang kita orang Melayu macam hamba abdi. Boleh dijual, dibeli dan diugut sesuka hati. Mereka ingat negara ini bapak mereka punya ke. Sial punya UMNO....

Di mana letaknya maruah dan harga diri kita sebagai orang Melayu dan Muslim...?

Di mana duduknya Aqidah Islam kita ?

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger