Saturday, December 25, 2010

PRK Tenang : Mampukah Pakatan menang?

Walaupun sebagai ahli PAS, namun dalam berbicara pasal PRK Tenang ini, penulis lebih suka berbicara berdasarkan fakta. Bukan style penulis untuk mengulas hanya berdasarkan imiginasi semata-mata yang dipengaruhi oleh faktor sebagai ahli PAS. Sebelum menjelang PRK Batu Sapi, ada sahabat yang bertanya bagaimana peluang PR di sana. Spontan penulis menjawab 'kalah'. Dan semasa berada di Batu Sapi selama 4 hari terakhir, penulis memberitahu sahabat peratusan keluar sekitar 60% sahaja. Benar telahan tersebut. Bukanlah bijak membaca politik tapi hasil pemerhatian secara kasar terhadap suasana dan mood pengundi ketika itu.

Menyentuh darihal DUN Tenang, berikut adalah keputusan PRU10 hingga PRU12;

PRU11 2004 : BN 7,655 ; PAS 2,138 ; MAJORITI : 5,517

PRU12 2008 : BN 6,367 ; PAS 3,875 ; MAJORITI : 2,492

Melihat kepada angka dalam PRU12, berlaku penurunan majoriti BN yang begitu ketara sekali, yaitu sebanyak 3,025 (55%). Undi PAS meningkat sebanyak 1,737 (81.2%) manakala BN kehilangan undi sebanyak 1,288 (16.8%).

Secara 'simple mathematic', 1,288 undi BN beralih kepada PAS dan ditambah sebanyak 449 undi lagi dari kumpulan atas pagar atau pengundi baru.

Jika melihat kepada pola undi sejak 2004, memang tidak mustahil Pakatan Rakyat mampu buat kejutan dalam PRK Tenang ini jika mood PRU12 terus konsisten dan faktor isu kenaikan harga baru-baru ini. Namun perlu juga diingat 4,000 pengundi Melayu Felda di DUN Tenang bakal menjadi undi penentu.

Bercakap soal pengundi Melayu ni, penulis memang tak confident langsung sebab mereka boleh berubah sekelip mata saja hanya dengan habuan wang atau ugutan bodoh oleh UMNO. Tiada pendirian. Macam lalang. Lebih-lebih lagi di waktu ini harga sawit melambung tinggi walau buah melawas. Satu tan metrik bersamaan RM650.

Penulis yakin UMNO akan menggunakan tektik kotor seperti menabur wang, ugutan dan seumpamanya bagi memastikan kemenangan mereka. Samada "By Hook" atau "By Crook".

Memang tidak dinafikan bukan satu perkara yang mudah untuk berhadapan dengan ujian berbentuk harta benda ini. Hanya melalui kefahaman dan pegangan 'Aqidah Islam yang utuh saja mampu membenteng diri daripada terpedaya dengan sebarang sogokan maupun ugutan.

Jika Firdaus Ismail Al Hafiz, mantan Imam Besar Mesjid Negara, pun boleh masuk UMNO kerana terpedaya dengan habuan dunia (kekayaan), inikan pula para peneroka Felda yang kurang ilmunya. Hanya yang mendapat hidayah dan petunjuk Allah sajalah bakal terselamat daripada tipu-daya UMNO laknatullah.

Hanya ada satu pilihan saja bagi PAS untuk menang di PRK Tenang. Yaitu 'hold-out' di kawasan Felda. Logiknya, kejayaan ANAK yang diketuai Mazlan Aliman (PAS) dalam usaha membela nasib peneroka selama ini sedikit sebanyak turut mempengaruhi sikap pengundi Felda. Justeru faktor ini turut memberi 'advantage' kepada PAS Pakatan Rakyat untuk menang.

Namun sayugia diingatkan kepada PAS Pakatan Rakyat agar berwaspada dengan tektik keji pihak UMNO BN selepas tamat tempoh kempen pada malam terakhir. PRK Batu Sapi menceritakan segalanya bagaimana UMNO BN menabur duit RM16 juta di setiap rumah pengundi Bumiputera miskin di setiap Daerah Mengundi selepas tamat tempoh kempen malam terakhir. Projek beli undi dan ugutan ini dilaksanakan dengan bantuan kawalan keselamatan oleh pihak Polis, Rela dan PGA.

Penulis mengharapkan agar para pengundi Melayu di DUN Tenang lebih beriman dan cerdik daripada pengundi Bumiputera Islam di Batu Sapi.

Salam pagi Sabtu.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger