Monday, August 10, 2009

DAP, Babi dan Arak...

Sikap biadap dan tak profesional yang ditunjukkan oleh beberapa kerat pemimpin DAP jelas menunjukkan betapa ceteknya minda mereka dalam nak meraih sokongan masyarakat Cina. Sedangkan banyak lagi isu yang boleh dibangkit dan dibincangkan secara bersama di meja Pakatan Rakyat. Ini tidak... pasal babi dan arak mereka nak tunjuk "taring" di khalayak umum.

Terkini berlaku di Selangor. Punya biadapnya si Ronnie Liu bertindak mengarahkan PBT memulangkan semula arak yang dirampas dari para peniaga yang melanggar peraturan yang ditetapkan. Begitu juga beberapa tindakannya jelas menimbulkan masalah kepada masyarakat umum. Ada sumber mengatakan Exco dari DAP ini ada terlibat dengan beberapa kumpulan samseng sehingga pejabatnya dijadikan tempat pertemuan mereka.

Sebagai umat Islam, kita bangga dan menyokong penuh tindakan YB Datuk Dr Hassan Ali selaku Pesuruhjaya PAS Negeri dan anggota Exco Selangor yang mendesak agar Ronnie Liu digugurkan segera daripada barisan Exco ekoran beberapa tindakannya yang agak melampau. Kita juga ucapkan syabas kepada Dr Hasan Ali yang tegas dalam mendesak agar Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor segera mengharamkan penjualan arak di kawasan majoriti penduduk Islam.

Sebenarnya tindakan Ronnie Liu mengarahkan PBT memulangkan semula arak yang telah dirampas adalah bertujuan untuk nak "menguji" barisan Exco dari PAS. Pada perkiraannya tentu Exco PAS tidak berani bertindak terhadapnya demi kepentingan politik. Malangnya "percaturan bodoh" Ronnie Liu tak menjadi. Kita nak habaq kat seluruh pimpinan DAP agar jangan sekali-kali berani mencampuri urusan hal-ehwal Islam.

Jika dilihat dari tindakannya yang mengarahkan arak dipulangkan semula, jelas menggambarkan sikap kurang ajarnya terhadap Islam.

Selama ini PAS tidak pernah mengganggu hak masyarakat Cina. Tindakan Dr Hasan Ali mendesak agar Kerajaan Negeri mengharamkan segera penjualan arak di kawasan majoriti penduduk Islam adalah wajar dan kena pada tempatnya. Dan desakan ini dibuat atas dasar tanggungjawab sebagai seorang Muslim yang mahu melaksanakan Amar Makruf dan Nahi Munkar. Tidak timbul persoalan mengganggu hak masyarakat Cina.

Kita nak tanya pada Ronnie Liu dan pimpinan DAP yang lain, adakah babi dan arak menjadi makanan dan minuman utama masyarakat Cina ?

Aku kira Ronnie Liu ada kepentingan peribadi berkaitan dengan arak yang dirampas itu. Tambahan pula dia sendiri dikaitkan dengan beberapa kumpulan samseng di Selangor. Inilah perangai DAP.

Dalam zaman IT yang serba maju ini rupanya DAP masih "jumud" dan tak habis-habis dengan sentimen perkaumannya. Hari ini DAP sibuk dengan politik babi dan araknya saja. Apa dia ingat orang Cina boleh mati ke kalau tak makan babi dan minum arak. Mereka ingat masyarakat Cina mahu ambil peduli dengan isu ini. Lihat saja bagaimana majoriti masyarakat Cina di Kedah yang menyokong tindakan perobohan pusat penyembelihan tersebut kerana jelas mengganggu kepentingan awam. Yang sibuk hanyalah orang DAP. Dah takde isu yang nak diketengahkan untuk meraih sokongan, maka isu roboh ni dijadikan "modal murahan" untuk cari pasal dengan PAS.

Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mesti mengambil tindakan segera dengan mengeluarkan arahan pengharaman penjualan arak di kawasan majoriti penduduk Islam. Selaku Muslim, MB Tan Sri Khalid wajib utamakan arahan Allah. Ketepikan dulu soal kepentingan politik. Ingat bahawa hati seluruh manusia berada dalam genggaman Allah. Jika desakan yang dibuat oleh Dr Hasan Ali yang mewakili seluruh umat Islam di Selangor ini tidak dilaksanakan, dibimbangi akan mengundang kemurkaan Allah dan akhirnya Pakatan Rakyat akan hilang semula Selangor dalam PRU13 kelak.

Pedulikan dengan kerenah dan sikap "bodoh" beberapa kerat pimpinan DAP. Jika Lim Kit Siang nak bawa keluar DAP dari Pakatan Rakyat, silakan...

Sayonara.

1 comment:

Naz said...

sekurangnya terbuka juga mata orang ramai yang PAS terlalu mengikut telunjuk DAP.Ini membuktikan yang PAS juga akan brsuara jika kesalahan dilakukan oleh rakan sekutunya dalam PR.

membinakehidupansihat.blogspot.com

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger