Sunday, June 19, 2011

Tindakan SU Akhbar Najib biadap

Manusia adalah makhluk ciptaan Allah. Sebagai Muslim, kita dilarang sama-sekali melakukan sebarang bentuk kezaliman termasuk melakukan penghinaan terhadap mana-mana individu maupun kaum di dunia ini walau berlainan agama dan warna kulit.

Pernah berlaku satu peristiwa di zaman Rasulullah yang boleh kita jadikan teladan dan ikutan. Pada satu hari, Baginda dan beberapa orang sahabat sedang berbual. Tiba-tiba lalu di hadapan Baginda, sekumpulan orang Yahudi sedang mengiringi jenazah kawan mereka yang mati. Serta-merta Rasulullah berdiri bagi memberi penghormatan kepada jenazah yang lalu itu.

Sahabat pun bertanya "Wahai Rasulullah, kenapa kau bangun untuk beri penghormatan kepada jenazah itu. Bukankah yang mati itu beragama Yahudi." Lalu Baginda menjawab "Memang benar si mati itu Yahudi tapi bukankah dia juga makhluk ciptaan Allah."

Tindakan Banginda s.a.w. itu sebenarnya mendidik umatnya supaya jangan sekali-kali melakukan penghinaan terhadap mana-mana individu manusia itu sendiri walaupun mereka berlainan bangsa dan agama dengan kita.

Bila kita dengan sengaja menghina mana-mana kaum, tanpa sedar sebenarnya kita telah bertindak menghina perbuatan Allah SWT selaku Khaliq. Sayugia diingat seluruh umat manusia yang wujud sejak Adam lagi adalah ciptaan Allah.

Justeru penulis amat kesal sekali dengan tindakan biadap SU Akhbar Najib yang secara terang-terang telah menghina dan mengguris hati masyarakat Cina tanahair melalui karya kartunnya yang bertajuk Transformasi Najib.

Dalam buku kartunnya, Akmar Hisham Mokhles dengan begitu biadap telah menggambarkan watak anggota masyarakat Cina sebagai bermata sepet dan berhidung babi.

Laporan selanjutnya di sini

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger