Wednesday, March 11, 2009

Pak Lah & Anwar : Apa Yang Dibincangkan ?

Aku bukanlah seorang penganalisa politik seperti Mohd.Sayuti Omar, Lutfi Othman dan lain-lain. Setiap individu mempunyai persepsi masing-masing dalam sesuatu isu dan masalah yang timbul. Memang tidak dinafikan 'event' yang berlaku di Madrasah Hulu Langat semalam memang menarik untuk diperkatakan oleh penganalisa politik di negara ini, lebih-lebih lagi ianya melibatkan '2 orang besar' yang berpengaruh. Seorang ketua negara dan seorang lagi ketua pembangkang.

Semalam, sebagaimana yang dilaporkan pertemuan antara Anwar dengan Pak Lah adalah secara tak sengaja. Jika mengikut jadual. hanya Anwar saja yang diundang semalam pada majlis sambutan Maulidul Rasul dan Sambutan Tamat Latihan Kerohanian 40 tahun Syeikh Mahmud Al-Majzub manakala Pak Lah sepatutnnya hadir pada hari ini bagi merasmikan persidangan dan pertemuan para Ulama'. Dengan tak disangka-sangka, Pak Lah muncul dengan tiba-tiba di madrasah tersebut lebih awal dari Anwar.

Persoalannya, kenapa Pak Lah datang secara tiba-tiba. Sepatutnya beliau hadir pada hari ini.

Logiknya, Pak Lah menggunakan peluang yang ada ini untuk bertemu dengan Anwar di madrasah tersebut tanpa pengetahuan sesiapa, hatta Anwar sendiri. Bak kata mat saleh "unexpectation meeting".

Sudah tentu ada perkara yang dibincangkan oleh mereka berdua walaupun dinafikan oleh Shamsul Iskandar (Ketua AMK) dalam blognya semalam. Yang peliknya, apa perlu Shamsul nak nafikan tentang perbincangan ini.

Apa salahnya mereka berbincang. Mungkin Pak Lah minta pandangan Anwar apakah perlu dia lepaskan jawatan PM dan serahkan pada Najib. Dan Anwar pula sudah pasti gunakan kesempatan dari pertemuan yang tak disangka ini untuk nasihatkan Pak Lah agar terus kekal sebagai PM demi kebaikan negara dan rakyat seluruhnya.

Akhirnya terdedah juga. Memang ada perbincangan antara Anwar dan Pak Lah. Orang tengahnya ialah Syeikh Mahmud sendiri. Ini disahkan sendiri oleh salah seorang ahli MPT PKR (tarafnya lebih kurang macam Shamsul Iskandar). Ahli MPT ini telah memaklumkan kepada MSO berkaitan perbincangan antara 6 mata. Dalam blognya, MSO menyebut ;

Saya difahamkan sendiri oleh seorang ahli MPT PKR yang turut hadir, (berkedudukan seperti Shamsul di dalam rumah itu) menurutnya ada berlaku pertemuan enam biji mata antara mereka bertiga; Anwar, Abdullah dan Sheikh Mahmud. Pastilah Shekh Mahmud berada ditengah.

Menurut ahli MPT itu Sheikh Mahmud ada mengatakan sesutau yang penting untuk kedua pemimpin itu. Tidak terniat untuk saya mencatatkan antara dialog Sheikh Mahmud dalam bilik itu seperti mana dituturkan oleh ahli MPT berkenaan, tetapi cukuplah kalau dikatakan ia sangat menarik. Iya sangat menarik.

Analisa penuh MSO, klik di sini

Kita merasakan Pak Lah berada di dalam situasi yang 'serba salah' sekarang memandangkan peralihan pucuk pimpinan UMNO hanya tinggal 2 minggu saja lagi. Apa yang mungkin meresahkan Pak Lah adalah berhubung dengan jawatan Perdana Menteri. Sudah menjadi tradisi di dalam negara ini sejak merdeka lagi apabila seseorang itu memegang jawatan Presiden UMNO, maka akan dilantik menjadi Perdana Menteri walaupun ianya tidak termaktub dalam Perlembagaan. Hanya atas persetujuan komponen BN semata-mata.

Tanpa jawatan sebagai Presiden UMNO, adakah Pak Lah sanggup melanggar 'tradisi nenek moyang BN" dengan tidak melepaskan jawatan PM ?

Sebagai rakyat Malaysia, kita harap Pak Lah terus kekal sebagai PM sehingga PRU13 kelak. Walaupun kita tahu Pak Lah juga ada banyak 'dosa' dengan rakyat, lemah dan kuat lena, namun Pak Lah wajib halang Najib daripada menjadi PM.

Pak Lah bukannya tak tahu siapa Najib dan Rosmah ? Takkanlah tergamak Pak Lah nak serahkan jawatan PM kepada orang yang terlibat secara langsung dalam kes pembunuhan kejam Altantuya ini. Pak Lah juga tahu Rosmah yang mengarahkan pembunuhan paling kejam dalam sejarah tamaddun dunia.

Dalam Parlimen baru-baru ini, Ketua Pembangkang (DSAI) dan seluruh MP Pakatan Rakyat menyatakan sokongan padu kepada Pak Lah agar kekal sebagai PM sehingga Parlimen dibubarkan. Indikator ini jelas menunjukkan kedudukan Malaysia dalam bahaya jika Najib yang memerintah. There is no other way to avoid it except Pak Lah must be going on as a PM until the next General Election.

Bolehkah kita biarkan negara ini diperintah oleh manusia yang sanggup melakukan apa saja demi mencapai matlamatnya. Rasuah dan penyelewengannnya saja mencecah bilion ringgit. Segala bentuk jenayah telah dibuatnya. Mengugut, menculik dan 'membeli orang'. Lebih dahsyat lagi terlibat dengan pembunuhan kejam warga Mongolia. Dilaporkan bininya yang mengarahkan pembunuhan tersebut.

Nak jadi apa dengan Malaysia kalau 'pasangan iblis' ni jadi PM dan First Lady ?

Silapnya dulu Pak Lah 'terlajak kata' akan serahkan jawatan Presiden UMNO kepada timbalannya. Sepatutnya Pak Lah 'buat de' aje. Jangan pedulikan desakan itu. Bukannya dia tak tahu yang UMNO memang dah nak 'kojol'. Bagi kat siapa pun jadi Presiden, UMNO tak akan pulih. Boleh kat Najib, lagi cepat UMNO pupus daripada alam maya ini.

Lastly, we hope all of Malaysian citizen will standing together for 'Wind Of Changes' in this lovely country.

Adios

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger