Sunday, March 7, 2010

Jika BN diberi mandat, harga minyak naik selepas PRU13

Sedarkah berapa banyak wang yang wajib keluar dari kocek setiap pemilik kenderaan bila berlaku kenaikan menggila harga petrol dari RM1.32 kepada 1.92 seliter dulu. Jika kita berbelanja RM20.00 sehari untuk petrol pada harga RM1.32 seliter. Selepas kenaikan menggila, kita terpaksa menokok lagi duit sebanyak RM9.10 sehari bagi mendapatkan jumlah liter petrol yang sama. Bermakna dalam sebulan, kita menanggung tambahan kos perbelanjaan petrol sebanyak RM 273.00. Jumlah keseluruhan RM 600 + RM 273 = RM 873.00 sebulan.

Kalau duit PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) pun boleh disapu oleh Anuar Musa, boleh dipercaya ke peruntukan 150 juta untuk Orang Asli sampai sepenuhnya ke tangan mereka ? Aku memang tobat lahom tak percaya dengan UMNO ni. Puak-puak celaka ni memang pantang tengok ada peruntukan di keluarkan. Kadang-kadang pengumuman peruntukan yang dibuat tu hanyalah semata-mata nak bagi sedap telinga rakyat.

Tadi baru saja berjumpa dengan salah seorang 'harcore UMNO Sabah'. Dia bagitau seluruh peruntukan untuk Sabah 'dibawa lari' ke Sarawak bagi tujuan menabur projek mee segera di bumi kenyalang itu.

Terfikir juga kat kepala otak ni, kot-kot pengumuman peruntukan RM150 juta untuk masyarakat Orang Asli ni hanya 'lakonan' saja. Entah-entah wang RM150 juta ni nak ditabur kat Sarawak bagi memperbodohkan sekali lagi para pengundi di sana dengan pelbagai jenis projek pembangunan khususnya di kawasan pendalaman. Kalau di kawasan bandar dan pinggir bandar, lain caranya. Tabur duit.

Diharap para pengundi Sarawak semakin matang dan cerdik. Jangan sekali-kali tertipu dengan projek mee segera ni. Jika UMNO/BN nak buat projek, biarkan mereka buat sebanyak mana pun sebab duit itu bukan bapak mereka punya. Semuanya duit rakyat.

Nasihat saya pada seluruh rakyat Sarawak ;

- Kalau mereka nak bagi duit, mintak banyak-banyak. Kalau setakat RM50 - RM100, lebih baik tak payah.

- Kalau mereka bagi beras dan gula, kita masak dan buat air.

- Kalau mereka bagi bantuan bot dan enjin, kita ambil.

- Kalau mereka bagi bantuan basikal untuk anak-anak, ambik.

Pendek kata apa saja yang UMNO/BN nak beri pada kita menjelang pilihanraya, kita ambil saja TAPI bila waktu mengundi, kita undi Pakatan Rakyat.

Sudah sampai masanya kita tunjukkan pada UMNO/BN yang kita sekarang sudah jadi rakyat yang bijak berpolitik. Bukan macam dulu. Hari ini mereka tak boleh lagi gula-gulakan kita dengan segala propaganda pembangunan dan pembohongan. Sudah cukuplah dengan segala penyelewengan dan pengkhianatan yang mereka lakukan pada kita selama ini.

Enough is enough... We all have a dignity. Tell them all, no more deception and corruption. We must send them all to prison over their 'white collar crime'.

Negara ini kaya dengan segala hasil-mahsul buminya tetapi rakyat terus ditindas dengan pelbagai jenis kenaikan. Kehidupan rakyat terus dihimpit dengan pelbagai jenis cukai dan hutang. Hutang PTPTN, cukai itu dan ini sedang pemimpin atasan terus-menerus melonggokkan kekayaan negeri dan negara untuk diri sendiri, keluarga dan kroni.

Yang hairannya, Sarawak yang kaya dengan hasil hutan dan minyak tetapi duduk di tangga ke-13 sebagai negeri paling ramai penduduk termiskin. Kenapa ? Cuba tanya pada KM Taib Mahmud mana pergi duit negeri Sarawak yang berbilion ringgit tu ? Tanya juga kat si tua lahabau ni, mana anak perempuannya dapat duit beli rumah bernilai RM 25 juta di Kanada.

Rakyat Sarawak mesti bangkit dalam Pilihanraya Negeri yang bakal tiba ini. Jangan sekali-kali memperjudikan nasib dengan menyerahkan semula Sarawak ke tangan Barisan Nasional. Bala' besar akibatnya...

Seharusnya kita sebagai rakyat boleh berfikir dan menilai apa yang berlaku di sekeliling kita. Walau mungkin hidup kita senang walau tak kaya tetapi kita wajib menoleh ke arah orang yang lebih susah dari kita. Sewajarnya kita menginsafi dan menyedari mengapa golongan rakyat miskin sehingga ke saat ini masih tak terbela sedangkan negara atau negeri kita kaya-raya dengan pelbagai jenis hasil.

Kita sendiri dah tahu memang seluruh pemimpin utama Barisan Nasional samada di peringkat pusat atau negeri terlibat dengan rasuah dan penyelewengan tetapi malangnya kita terus memilih mereka dalam pilihanraya. Kita juga sedar pembaziran dan penyelewengan wang rakyat sudah menjadi 'amalan wajib' BN. Maka sewajibnya perbuatan yang boleh menghancurkan negara ini dihentikan segera sebelum terlambat.

Baru-baru ini mungkin kita merasa lega dengan pengumuman kerajaan Najib yang terus mengekalkan sistem subsidi minyak untuk rakyat. Perlu sedar sistem subsidi ini hanya dikekalkan sehingga PRU13 saja. Najib tak berani menaikkan harga minyak sekarang sebab takut kalah besar dalam piliharaya umum. Baru sebentar tadi saya diberitahu oleh sahabat yang harga minyak akan dinaikkan selepas pilihanraya umum jika UMNO/BN terus memerintah. Khabarnya, kenaikan ini akan digantikan dengan penurunan harga kereta nasional.

Lihatlah betapa celakanya UMNO/BN yang akan terus menindas rakyat dengan menaikkan lagi harga minyak selepas PRU nanti jika mereka terus berkuasa. Dan sekali lagi rakyat akan diperbodohkan dengan sistem "Harga minyak naik, harga kereta turun". Masa zaman Pak Lah, rakyat diumpan dengan subsidi insuran dan cukai jalan bagi pemilik kenderaan 1500 cc ke bawah atas alasan bagi mengurangkan beban rakyat.

Aku tak pernah jumpa sebuah kerajaan yang begitu celaka seperti UMNO/BN ni. Bayangkanlah betapa bodohnya sistem yang nak diperkenalkan ini. Munasabah ke dan boleh diterima oleh kita yang waras ni. Naikkan harga minyak, lepas tu turunkan harga kereta... Punyalah bodoh sistem ni. Apa mereka ingat kita ni sebagai rakyat tak tahu matematik.

Benarlah kata orang "Pemimpin yang jahat dan zalim akan terus dipilih oleh rakyat yang bebal dan buta mata hatinya..."

Sedarkah berapa banyak wang yang wajib keluar dari kocek setiap pemilik kenderaan bila berlaku kenaikan menggila harga petrol dari RM1.32 kepada 1.92 seliter dulu. Jika kita berbelanja RM20.00 sehari untuk petrol pada harga RM1.32/liter. Selepas kenaikan menggila, kita terpaksa menokok lagi duit sebanyak RM9.10 sehari bagi mendapatkan jumlah liter petrol yang sama. Bermakna dalam sebulan, kita menanggung tambahan kos perbelanjaan petrol sebanyak RM 273.00. Maknanya dalam sebulan kita membayar sebanyak RM 600 + RM 273 = RM 873.00 hanya untuk petrol.

Bila harga petrol dan diesel naik, maka secara automatik harga semua barang keperluan turut naik. Sekali lagi kita menanggung bebanan peningkatan kos perbelanjaan untuk barang keperluan harian dan sebagainya.

Sanggupkah kita menghadapi risiko kenaikan harga petrol sehingga RM3.50 seliter selepas PRU13 jika UMNO/BN terus diberi mandat ???

Beringatlah sebelum kena... Percayalah, pemimpin UMNO/BN tidak pernah peduli dengan nasib rakyat. Bagi mereka, apa yang penting kuasa mesti terus dipertahankan dalam apa cara sekalipun. Seluruh jentera kerajaan digunakan untuk merealisasikan cita-cita keji mereka.

Wahai rakyat, ayuh... kita buat perubahan dengan menyokong Pakatan Rakyat dalam PRU nanti.

Salam for all.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger