Friday, October 21, 2011

Zaman kejatuhan pemimpin zalim dah tiba

Semalam warga bumi digemparkan dengan berita kematian bekas Presiden Libya, Muammar Ghadafi, pemimpin yang paling lama berkuasa di negara minyak itu. 42 tahun. Namun, semalam segalanya berakhir bila Gadaffi dilaporkan telah ditangkap dan kedua-dua belah kakinya cedera ketika cuba lari dalam satu konvoi yang diserangkan jet pejuang NATO.

Ketika masih berkuasa, Ghadaffi adalah antara pemimpin yang kuat menentang pentadbiran Washington. Sikap anti-Amerika telah membuatkan beliau disanjung oleh rakyatnya dan beberapa pemimpin negara lain satu ketika dulu. Namun tanpa disedari, ibarat api dalam sekam, rakyat Libya rupanya telah lama menyimpan 'dendam' untuk menggulingkan pemimpin diktator itu. Hanya menunggu masa dan saatnya.

Tanpa diduga oleh sesiapa pun, malah mengejutkan dunia, bila seluruh rakyat Tunisia bangkit melancarkan revolusi menjatuhkan Presiden Ben Ali dan seluruh kabinetnya. Kebangkitan menyeluruh itu sebenarnya dicetuskan oleh seorang pemuda berani yang bertindak membakar dirinya sebagai tanda protes terhadap kezaliman kerajaan Ben Ali terhadap dirinya dan keluarga.

Bermula di Tunisia, disusuli pula revolusi rakyat Mesir hingga jatuh si Hosni Mubarak laknatullah, kemudian merebak pula ke Syria hinggalah ke Libya.

Apa yang penulis nak tegaskan hanyalah satu je. Yaitu zaman kejatuhan seluruh pemimpin zalim dan korup sudah tiba.

Dan penulis cukup yakin, pemerintah di negara ini juga akan menerima nasib yang serupa dengan Hosni Mubarak dan Ghadaffi. Cuma mungkin caranya berbeza, atau mungkin juga sama.

Tunggu dan lihat saja.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger