Saturday, September 3, 2011

Jamaah tabligh jauh menyeleweng

Menyentuh soal jamaah tabligh yang ada hari ni, ramai di kalangan kita yang tertarik cara mereka melakukan ibadah fardhu dan sunat. Gaya mereka berdakwah mudah saja, yaitu pergi ke rumah-rumah dan mengajak orang pergi ke mesjid untuk bersolat. Selain itu, individu yang menyertai kumpulan ini akan diajak keluar 3 hari, 7 hari, 40 hari dan 100 hari ke mana saja destinasi yang diketuai oleh maulana masing-masing. Bukan penulis nak pertikai cara dakwah mereka tapi pegangan jamaah tabligh yang ada hari ini sebenarnya jauh menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar. Antara ajaran dan fahaman yang jadi pegangan mereka ialah tiada politik dalam Islam dan tiada nahi munkar. Hanya amar makruf je.

Penulis sendiri pernah menegur seorang pengikut tabligh, juga kenalan sekampung, kira-kira 3 tahun lalu. Antara yang penulis sebut padanya "Di sudut ibadah, memang aku respek kat orang tabligh. Malah aku sendiri tak mampu melakukannya. Pendek kata, kebanyakan orang tabligh dahinya semua lebam malah ada yang hitam bekas sujud. Cukup hebat. Tapi kau jangan terkejut bila di Akhirat kelak, pengikut tabligh dihumban ke dalam Neraka."

Terperanjat beruk dia bila penulis sebut pasal masuk Neraka. Lalu dicelahnya "Nape kau cakap macam tu?"

Balas penulis "Pegangan jamaah tabligh kan tiada politik dalam Islam. Malah ko orang sendiri kata di zaman Rasulullah mana ada pilihanraya. Di sinilah letak duduknya fahaman sesat maulana ko orang."

Sambung penulis lagi "Kau sendiri pun tahu kan yang Rasulullah diperintahkan Allah untuk berhijrah dari Mekah ke Madinah. Apa tujuan hijrah itu? Tujuannya adalah untuk mendirikan negara Islam pertama Madinah (Daulah Islamiyyah). Dan Baginda berjaya dalam visinya dengan dibantu oleh golongan Muhajirin dan Ansar serta sokongan dari penduduk Madinah sendiri, termasuk orang Yahudi di sana masa itu. Inilah politik namanya."

Tegas penulis "Kalau jamaah tabligh sendiri berpegang kepada fahaman tiada politik dalam Islam, bermakna ko orang semua menolak sebahagian besar Al Qur'an dan Sunnah Rasulullah. Sesatlah namanya tu. Kalau dah sesat, sembahyanglah sampai lebam dahi dan bocor sejadah sekalipun, tetap go to hell..."

Akhirnya penulis kata "Aku minta maaflah kalau apa yang aku cakap tadi menyinggung hati kau. Niat aku hanya mahu menyatakan kebenaran. Yang mana aku tahu, aku kena sampaikan kerana itu dah kewajipan. Aku tak mahu nanti ramai orang tabligh yang terpinga-pinga di padang Mahsyar pasal kena masuk Neraka. Kita kena ingat, menuntut ilmu itu wajib. Jangan main ikut-ikut je mana-mana jamaah. Selidik terlebih dahulu. Rasulullah S.A.W. sendiri pesan pada kita semua "Berpegang teguhlah kamu kepada Al Qur'an dan Sunnahku, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya."

Sila ikuti penjelasan Ustaz Azhar Idrus berkenaan jamaah tabligh yang ada hari ni;


No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger