Friday, September 25, 2009

E22 Senai Desaru Expressway

Semalam (24 September 09), jadual penerbangan saya sekeluarga sepatutnya pada jam 1620 ke Kota Kinabalu tetapi ditunda pada jam 2115. Punyalah nak meradang dengan Air Asia. Sudahlah tak diberitahu awal pasal penundaan tu, kemudian bila pergi ke kaunternya di Senai Airport, si betina Air Asia yang jaga kat situ boleh bagitau "Retime". Mudah saja dia beri alasan tanpa memohon maaf. Kalau nak diikutkan hati semalam, rasa macam nak bagi penampar je kat betina tu. Dahlah kita sampai kat airport jam 1630, nak tak nak terpaksalah tunggu sampai jam 2115. Kemudian delay lagi sehingga 2230.

Kemudian adik ipar kata "Long, saya rasa lebih baik kita pegi hantar kereta Swift tu kat Pasir Gudang dulu. Flight pun lama lagi". Betul juga kata adik ipar tu. Saya ok je. Kami berdua terus bertolak ke Pasir Gudang dengan melalui lebuhraya baru yang dikenali sebagai "E22 Senai Desaru Exspressway". Bila masuk saja ke lebuhraya tu yang tolnya masih free sehingga 10 Oktober ini, serta-merta saya terkejut bila melihat keadaan jalan yang beralun. Turapannya pun langsung tiada kualiti. Memang menghampakan. Ada sesetengah tempat sudah ditampal semula.

Bayangkanlah macamana lebuhraya baru yang masih belum dibuka sepenuhnya berkeadaan sedemikian. Memang jauh bezanya dengan kualiti lebuhraya PLUS, NKVE, KESAS, LDP.

Tak tahulah saya mana punya Kontraktor yang dilantik sebagai pemegang konsesi highway Senai Desaru tu. Yang pasti syarikat kronilah...

Inilah Malaysia negara yang sedang diperintah oleh golongan haprak dan bangsat. Rakyat terus ditipu dan diperbodoh dengan segala propaganda murahan. Negara kaya, pemimpin atasan semuanya kaya-raya dengan hasil haram merompak wang rakyat manakala rakyat terus-menerus dibebani dengan segala bayaran, cukai, kenaikan harga barang serta pelbagai jenis tol.

Beli apa pun semuanya kena cukai. Sebagai contohnya kereta. Bila beli sebuah kereta, maka pemilik terpaksa membayar segala-galanya ;

1- Harga kereta - termasuk cukai kerajaan. Jika kereta mewah, pemilik terpaksa membayar cukai impot sehingga 400% daripada nilai harga sebenar.

2- Cukai Jalan - wajib dibayar setiap tahun bergantung kepada jumlah cc kenderaan.

3- Insuran - wajib dibayar setiap tahun mengikut nilai harga kereta.

4- Bila melakukan servis kereta, tukar tayar, membeli alat ganti dan lain-lain semuanya kena cukai.

5- Masuk lebuhraya pulak kena tol. Semakin jauh perjalanan melalui lebuhraya, semakin banyaklah wang dikeluarkan.

6- Petrol - harga semakin mahal. Nama saja negara pengeluar minyak tapi rakyat terus dibebani dengan kenaikan harga minyak.

Dan begitulah juga dengan lebuhraya baru E22 Senai Desaru Expressway ni. Rakyat akan dikenakan tol bermula 10 Oktober ni. Jika melihat kepada kualiti yang begitu rendah bagi sebuah lebuhraya yang baru dibina, saya yakin mesti ada berlaku penyelewengan dari A to Z. Kita minta Pakatan Rakyat dapatkan maklumat terperinci tentang projek lebuhraya ini dan juga semua pihak yang terlibat dalam pemberian kontrak dan konsesi kepada syarikat berkenaan.

Adalah amat malang bagi rakyat yang terpaksa membayar tol untuk melalui sebuah lebuhraya yang tidak bermutu jalanrayanya. Beralun dan ada yang tidak rata permukaan jalan yang diturap.

Kita tak mahu wang rakyat terus dibazirkan dalam semua bentuk penyelewengan dan rasuah.

Selamatkan Wang Rakyat Dengan Memilih Pakatan Rakyat Dalam PRU13.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger