Friday, November 4, 2011

Wahai umat Islam, tinggalkanlah taghut

Apa itu Taghut? Firman Allah dalam Surah Al Baqarah (2), ayat 256 - 257 yang bermaksud; "Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. "

At-Thaghut telah didefinasikan oleh para Sahabat dan Ulama' terdahulu sebagai: "Sesuatu yang disembah, ditaati atau diikuti selain daripada Allah.”

Imam Malik bin Anas r.h. berkata, "At-Thaghut adalah sesuatu yang disembah di samping Allah swt.” (Diriwayatkan oleh Al-Jaami’ li Ahkam Al-Qur’an oleh Imam al-Qurthubi)

Imam Ibnu Qayim r.h. berkata, “At-thaghut adalah seseorang yang menghormati seseorang melebihi batasan yang seharusnya, apakah seseorang itu menyembah, mentaati atau mengikuti.” (Diriwayatkan dalam Thalaathatul Usul)

Syeikhul Islam, Muhammad bin Abdul Wahhab r.h. berkata, “Dan Thaghut, secara umum, adalah sesuatu yang disembah selain daripada Allah, dan dia setuju untuk disembah, diikuti atau ditaati." (Risalatun fii Ma’naa at-Thaghut oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahaab)

Syaikh Muhammad Bin Abdul Wahhab menegaskan bahawa thaghut ada LIMA dengan berlandaskan nas-nas yang jelas. Yaitu;

1. Syaitan yang menyeru agar beribadah kepada selain Allah SWT. Dalilnya: ”Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu wahai anak cucu Adam agar kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (Yassin: 60)

2. Penguasa (pemerintah) yang merubah hukum Allah SWT. Dalilnya: ”Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintahkan untuk mengingkari thaghut.” (An Nisa': 60)

3. Mereka yang berhukum selain daripada hukum Allah. Dalilnya: ...”Barangsiapa yang tidak memutuskan perkara dengan apa yang diturunkan Allah, mereka itulah orang-orang kafir.” (Al Maidah: 44)

4. Mereka yang mengaku mengetahui perkara ghaib (dukun, paranormal). Dalilnya: ”Allah mengetahui yang gaib, dan Dia tidak memperlihatkan kepada siapapun tentang yang ghaib itu, kecuali kepada Rasul yang diredhai-Nya.” (Al Jinn: 26-27)

5. Orang yang diibadahi dan ditaati selain Allah dan dia redha dengan hal itu. Dalilnya: ”Barangsiapa di antara mereka mengatakan: ’Sesungguhnya aku adalah Tuhan selain Allah', maka orang itu Kami berikan balasan berupa Jahannam.” (Al Anbiya: 29)

Pada seluruh umat Islam di Malaysia, penulis menyeru dengan kasih-sayang, marilah kita segera meninggalkan UMNO yang taghut itu.

Apa lagi yang tak jelas tentang keTAGHUTan UMNO ni. Secara terang-terangan UMNO menolak Hukum Hudud yang mahu dilaksanakan oleh kerajaan PAS Kelantan. Bukan setakat menolak, malah para pimpinan utama parti Melayu itu secara biadap membuat kenyataan memperlekehkan Hukum Allah. Antara yang pernah disebut mereka;

"Hukum Hudud tak sesuai dilaksanakan di negara ini kerana masyarakat majmuk",

"Kalau laksana Hudud, habislah orang Islam semuanya kudung tangan dan tak boleh cari makan. Akhirnya umat Islam ketinggalan",

"Kalau laksana Hudud, habislah batu untuk buat jalan",

"Nape perlu dipotong tangan orang yang mencuri? Sepatutnya kita bagi mereka kerja. Kalau mereka dah bekerja, tentu tidak akan mencuri lagi..."

"Kita akan menjadi bangsa yang mundur kalau terlalu ikut Islam".

Samada disedari atau tidak, UMNO itu sendiri sebenarnya telah memesongkan 'Aqidah majoriti umat Islam sepanjang lebih 52 tahun pemerintahan mereka.

Rasanya hujah para Sahabat dan Ulama' tadi sudah cukup untuk memberikan kefahaman kepada kita semua. Malah dalam posting sebelum ini pun, penulis ada kemukakan hujah-hujah Ulama' terdahulu.

Sebagai penutup bicara malam ni, marilah kita sama-sama renungkan nasib orang yang bersama-sama golongan pemimpin yang sesat dan jahat di Akhirat kelak.

Firman Allah dalam Surah Al Ahzab (33), ayat 66 - 68 yang bermaksud;

Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah. Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar. "Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!"

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger