Monday, November 14, 2011

Tiada rundingan dengan Israel, kata Zahhar

Ahli biro politik Hamas, Dr Mahmoud Al-Zahhar telah menegaskan bahawa pergerakan itu tidak pernah dan tidak akan mengadakan sebarang rundingan dengan Israel.

Dia memberitahu akhbar Al-Hayat, yang berpengkalan di London, yang disiarkan pada hari Sabtu bahawa hanya rundingan tidak langsung telah dibuat dengan Israel demi mendapatkan pembebasan tahanan Palestin sebagai balasan pembebasan askar Israel yang ditangkap, Gilad Shalit.

Katanya lagi, sebarang rundingan tidak langsung mungkin dibuat lagi hanya dalam hal yang membabitkan isu kemanusiaan seperti penyebaran wabak penyakit.

Zahhar kemudian mempersoalkan akan kesahihan rundingan dengan pihak Israel oleh Ketua PA Mahmoud Abbas telah mengambil masa begitu panjang dan terbukti gagal dan ianya sebagai membuang masa saja.

Pemimpin Hamas menolak sebarang kaitan antara keadaan tenang di Gaza dengan persetujuan pertukaran tahanan dengan Israel, menjelaskan dua isu tersebut sama-sekali tiada kaitan langsung.

Beliau juga menegaskan bahawa pengepungan Israel ke atas Gaza telah berkuatkuasa tidak berapa lama selepas Hamas memenangi pilihanraya, dan bukan selepas penangkapan Shalit. - Alqassam

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger