Saturday, November 30, 2013

PRU14 : Khurafat UMNO bakal membenam PAS PKR

Terlintas dibenak minda ni satu persoalan yang memang sukar untuk dirungkai walau pelbagai kajian dan teori dibuat namun masih buntu menemukan jalan keluar. Yakni persoalan sikap dan minda orang Melayu tentang politik tanahair. Suatu yang agak pelik jika direnung bila mana Melayu tetap setia dengan UMNO walau parti itu sendiri mengkhianati mereka. Kalau benar parti yang dijunjung selama ini ikhlas mau membela mereka, tentunya ekonomi dikuasai orang Melayu & tiada lagi yang hidup merempat hari ni tapi yang terjadi sebaliknya. Ironisnya RM52b dari RM54b saham Bumi lesap disapu pemimpin UMNO. Namun kesetiaan Melayu tidak berubah.

EMPAT GOLONGAN SETIA PADA UMNO

1. Melayu Elit - golongan yang memegang jawatan tinggi di sektor awam dan swasta melalui UMNO
2. Korporat - golongan kaya sekelip mata melalui projek kurniaan UMNO termasuk saham, permit AP dan seumpamanya.
3. Pertengahan - golongan sederhana mewah yang telah didoktrin tanpa UMNO hilang Melayu
4. Miskin - golongan majoriti yang memang bergantung penuh bantuan UMNO. Tanpa.UMNO matilah mereka.

JOHOR

Negeri kelahiran UMNO hingga diberi jolokan Negeri Paling Kuat UMNO Di Dunia. Tepat sekali. PRU13 lalu membuktikan segalanya. Pengundi Melayu Johor secara konsisten bersama UMNO BN malah di kawasan Felda undi PAS merosot 50% berbanding PRU12. Hanya 17% saja memilih PR. Kemenangan PAS di DUN Puteri Wangsa dan Parit Yaani disumbangkan oleh pengundi Cina yang secara total menolak BN di seluruh negara. Persoalannya, kenapa PAS Johor masih gagal menembusi market Melayu? Bermakna pendekatan tradisi yang dibuat selama ini gagal mengubah sikap dan persepsi orang Melayu yang telah didoktrin dengan fahaman syirik "Tanpa UMNO hilanglah Melayu". PAS dan PKR kena akui kejayaan propaganda UMNO selama ini hingga menjadi pegangan Aqidah Melayu.

TIADA POLITIK DALAM ISLAM

Satu keyakinan yang telah berakar-umbi dalam jiwa Muslim sejak merdeka. Politik kotor dan Islam tu suci. Tak boleh campur. Islam pada mereka ialah solat, puasa, zakat, haji, derma sana-sini, tahlil, sembahyang jenazah dan kubur orang mati. Dalam konteks sambutan Maal Hijrah dan Maulidul Rasul, memang Melayu UMNO hebat tapi dok buta hati tak faham apa tujuan hijrah Rasulullah dan apa perjuangan Baginda. Golongan agama upahan UMNO terus berperanan menyesatkan mereka dengan mengukuhkan lagi fahaman sekular Kristian yang memisahkan agama dan politik. Tembok sekular inilah yang berjaya dibina oleh penjajah melalui UMNO hingga meresap ke jiwa orang Melayu hingga ke hari ini.

ANAK MUDA

Golongan ini terbahagi kepada lepasan sekolah, siswazah dan lepasan siswazah, berkerjaya samada profesional atau sokongan dan penganggur lepasan ijazah. Statistik 2012 saja menganggarkan kira-kira 180 ribu siswazah menganggur di seluruh negara. Satu angka yang cukup besar bagi sebuah negara yang berpenduduk 25 juta orang.

Dalam konteks menawan hati golongan muda ini, penulis kira tidak sukar untuk mengenalpasti kehendak mereka. Visi mereka selepas habis belajar ialah pekerjaan. Hanya segelintir saja yang mampu berdikari dengan menceburkan diri dalam bidang insuran dan MLM bagi yang berminat. Yang lahir dari keluarga berada, kebiasaannya mereka akan menjalankan perniagaan sendiri mengikut bidang ilmu masing-masing. Selebihnya masih bergantung kepada kekosongan jawatan samada awam atau swasta. Justeru, UMNO sebagai parti pemerintah mempunyai kelebihan untuk menarik sokongan golongan ini dengan pelbagai program yang dilaksanakan termasuk Program Latihan Kerjaya bagi siswazah menganggur walau kejayaan program itu masih boleh dipertikaikan.

Bagi kumpulan lepasan sekolah yang tak berjaya menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi, biasanya hanya menurut saja sikap politik keluarga masing-masing kecuali yang berkerja di luar atau terpengaruh dengan sikap rakan sebaya yang menyokong Pakatan Rakyat.

BR1M DAN RM200 REBAT TELEFON BIMBIT

Dalam bajet 2013, Najib telah mengumumkan pemberian kedua BR1M RM500 dan rebat telefon bimbit RM200. Walau pengumuman ini disebut oleh pemimpin PR dan Mahathir sebagai rasuah politik tapi strategi Najib ini memberi impak yang besar kepada sikap pengundi Melayu Bumi tanahair. Sapa yang tak nak duit. Berbuih mulut kita bercakap menyampaikan penerangan kepada rakyat yang BR1M tu hanya gula-gula untuk memastikan UMNO BN terus memerintah selepas PRU13. Selepas menang, wang yang diberi itu akan diambil balik dengan cara kenaikan harga petrol dan GST. Penerangan ibarat mencurah air ke daun keladi sebab telah diketahui umum mentaliti politik Melayu Bumi ialah mentaliti kelas ketiga.

DOKTRIN TANPA UMNO HILANG MELAYU

Fahaman khurafat inilah yang berjaya ditanam UMNO ke dalam jiwa Melayu hingga buta mata hati daripada melihat kebenaran. Dengan kata lain orang Melayu berjaya ditarik hidung mereka seperti lembu. Dalam isu wang penternak lembu berjumlah RM250 juta yang diseleweng oleh keluarga Shahrizat Jalil sebagaimana didedahkan oleh Rafizi Ramli berserta bukti kukuh namun Shahrizat tetap dipilih sebagai Ketua Wanita UMNO dalam pemilihan baru-baru ini. Suaminya bebas tanpa sebarang tindakan undang-undang diambil terhadapnya. Inilah mentaliti Melayu UMNO yang dah hilang maruah diri. Bagi mereka, tak mengapa pemimpin menyeleweng dan rasuah asalkan UMNO terus berkuasa. Aqidah mereka kalau UMNO hilang kuasa, Cina akan perintah negara. Satu fahaman yang paling bodoh di dunia. Banyak lagi kes berprofil tinggi yang didedahkan namun kesetiaan Melayu pada UMNO ibarat irama dan lagu. Tidak keterlaluan kalau dikatakan bahawa orang Melayu sebenarnya beragama UMNO.

APA SOLUSI PAKATAN RAKYAT PRU14?

Persoalan yang sukar dijawab kecuali PR khususnya PAS berjaya menemukan formula baru sebagai penawar kepada virus khurafat yang sedang subur di dalam jiwa orang Melayu. Tersilap percaturan politik, strategi dan gerakerja lapuk, penulis yakin PAS dan PKR akan kehilangan sebahagian besar kerusi Parlimen dan DUN manakala DAP terus dominan di kawasan majoriti pengundi Cina. Manifestasinya UMNO terus memperkukuhkan kuasanya dan meneruskan propaganda sentimen perkauman ekoran kejayaan DAP kekal di kerusi Parlimen dan DUN. PAS dan PKR mesti berbuat sesuatu dari sekarang. Jika tidak, padah menanti dalam PRU14.

Wallahu'alam

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger