Monday, November 25, 2013

Ego dan airmata Husam

Nama-nama seperti Mahfuz, Salahuddin dan Husam bukanlah asing dalam PAS. Ketiga-tiganya merupakan produk asli keluaran PAS melalui kilang tarbiyyah haraki secara tersusun. Mereka telah teruji dan tetap istiqamah dalam perjuangan. Ada yang pernah rehat di ISA dan penjara. Mendaki dari aktivis biasa di peringkat cawangan, kawasan, negeri hinggalah ke peringkat nasional. Di pusat, pendakian mereka juga secara berperingkat hinggalah ke kedudukan hari ni sebagai Naib Presiden. Di Muktamar ke-59 kali ini, Mahfuz tewas dan tempatnya diganti oleh penyandang Ketua Penerangan penggal lalu, Tuan Ibrahim Tuan Man. Walau tewas namun penulis yakin Mahfuz tetap mantap pendiriannya kerana telah terbukti rekod cemerlangnya. Penulis menjangkakan Mahfuz akan dilantik sebagai Ketua Penerangan pula.

Muktamar ke-59 baru saja melabuhkan tirainya siang tadi. Hampir 90% kepimpinan sedia ada kekal namun di muktamar kali ini ada nilai sentimentalnya sendiri bila Husam tidak dapat menahan sebak hingga mengalirkan airmatanya bila sahabat seperjuangannya Mahfuz gagal pertahankan posisi Naib Presiden. Khabarnya Salahuddin turut sama menangis, malah ada perwakilan turut sama mengalirkan airmata bila melihat Mahfuz sebagai abang menenangkan Husam. Walau penulis tidak hadir ke muktamar kali ini namun dapat merasakan suasana syahdu di stadium Malawati tika itu.

Bagi Salahuddin yang sememangnya rapat dengan Mahfuz sewaktu dalam Pemuda Pusat hinggalah ke penjara pun bersama, tentulah lencun sapu tangan anak kelahiran Tg Piai Johor tu. Kalau penulis di tempat Salahuddin, tentu nangis punyalah. Di pihak Husam, tentulah dia terasa sangat kerana kedudukan beliau sendiri genting sebagaimana Mahfuz. Dari awal lagi penulis dah jangka antara Husam dan Mahfuz mesti salah seorang tewas. Abu Bakar Chik memang penulis ramal kalah dari awal lagi sebab perwakilan boleh menilai sendiri apa perlunya beliau bertanding Naib Presiden dalam usia yang dah menjangkau 62 tahun, malah di peringkat negeri pun beliau tidak memegang jawatan. Lebih baik dia fokus kepada Lajnah Pendidikan saja. Bukankah elok tak bertanding tapi malangnya percaturan beliau tersasar jauh. Tak taulah apa target ABC tu.

Berbalik kepada airmata Husam, memang tidak dinafikan reputasi Husam agak merosot sikit di Kelantan, lebih-lebih lagi bila Sultan Muhammad V tidak beri perkenan untuk dia terus berada dalam barisan Exco Kerajaan Negeri selepas PRU13. Soal kenapa Sultan tak mahu Husam, biarlah itu menjadi rahsia mereka berdua. In person, penulis harap Husam boleh perbaiki beberapa kelemahannya sebagai seorang politician. Memang dia seorang bijak dan gifted tapi ada beberapa sikapnya yang dilihat semacam angkuh dan lone-ranger di mata ahli dan rakyat. Seorang sahabat yang juga businessman di Kota Bharu pernah bagitau penulis "Husam ni seorang think-thank, bukan seorang politician yang baik...", ada lagi kritikannya terhadap Husam yang tak perlu disebut di sini.

Di segi fizikalnya, Husam memang memiliki pakej sebagai seorang pemimpin politik. Tinggi lampai, tak gemuk, memiliki kelayakan akademik serta menguasai bahasa Inggeris dan Arab dengan baik. Pakej yang ada pada dirinya dah cukup untuk membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri satu hari nanti. Malah salah seorang pemimpin veteran PAS sendiri mengakui Husam mampu pergi lebih jauh lagi dalam persada politik tanahair, khususnya dalam PAS sendiri. Takde sesiapa boleh menafikan jasanya pada kerajaan dan rakyat Kelantan tika memegang jawatan Exco Kanan kerajaan negeri. Antara bekas tangannya ialah Tabung Kifalah dan Dinar Emas, juga tuntutan Royalti Petroleum yang masih belum selesai di mahkamah. Mungkin banyak lagi usaha yang telah dilakukan untuk membantu pertumbuhan ekonomi negeri walau ada yang gagal.

Sewaktu diumumkan menang dan kekal di posisi Naib Presiden, sewajarnya Husam bermuhasabah diri dan membuang sifat 'angkuh'nya itu jika beliau mahu terus relevan sebagai pemimpin PAS dan politik tanahair. Sesiapa saja di dunia ini mengakui fakta bahawa untuk menjadi seorang pemimpin politik yang berjaya serta dihormati oleh rakan dan lawan, pakej 'body-language' yang sempurna, bijak berhujah, berintegriti, saling menghormati serta tegas perlu ada pada diri ahli politik itu sendiri. Tapi kalau main langgar je bila datang ke negeri orang seolah-olah pemimpin negeri tak wujud, itu sudah cukup menggambarkan keangkuhan diri selaku pimpinan atasan.

Anyway, tahniah buat Husam kerana masih diizinkan oleh Allah untuk kekal di posisi sekarang. Belajarlah menghormati orang lain serta jangan pandang rendah pada orang yang dirasa lebih rendah statusnya daripada kita jika mahu terus relevan sebagai pemimpin parti dan rakyat.

Wallahu'alam.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger