Thursday, November 28, 2013

PAS masuk perangkap UMNO???

Muzakarah PAS UMNO antara tagline dalam Muktamar PAS ke-59 baru-baru ini. Sebelum ini PAS jadi panas atas isu Unity Government di era PM Pak Lah hingga Mursyidul Am TGNA membuat kenyataan terbuka menentang idea tersebut. Tentunya majoriti ahli PAS sendiri ada yang tertanya-tanya berkaitan muzakarah itu walau penegasan Hj Hadi hanya atas isu Islam.

Sebelum pergi lagi jauh, kita semua tahu UMNO memang parti sekular yang menentang Islam. Lupakah bagaimana pengkhiantan UMNO tika PAS memerintah Terengganu selepas PRU10? Di peringkat awal kerajaan PAS masa itu yang diketuai oleh Hj Hadi sendiri tentu merasa lega sikit kerana Terengganu ada Royalti Petroleum yang berjumlah hampir RM1 bilion. Dengan pendapatan negeri sebesar itu, tentunya mudah bagi kerajaan PAS untuk melaksanakan plan pembangunan untuk rakyat sebagaimana yang dijanjikan dalam manifesto PRU10. Tanpa diduga, kerajaan UBN Pusat di bawah Mahathir telah menukar Royalti kepada Wang Ehsan. Sekelip mata kerajaan PAS Terengganu menerima tamparan hebat ekoran kehilangan pendapatan utama negeri.

Persoalannya, kenapa Pusat sanggup melanggar perjanjian antara Petronas dengan Kerajaan Terengganu? Apakah motif politik UMNO itu sendiri?

Bila UMNO kehilangan Terengganu dalam PRU10, ianya ibarat ledakan bom nuklear kepada batang hidung sendiri. Dengan kejayaan PAS merampas Terengganu, bermakna 2 negeri pantai timur telah berjaya dikuasai pembangkang bersama Kelantan. Di sudut politiknya, UMNO tidak boleh membiarkan penguasaan di dua negeri oleh PAS itu berterusan kerana ianya boleh merebak ke negeri lain. Justeru, kerajaan PAS Terengganu wajib dijatuhkan dalam PRU11. Apa strateginya? Tentulah ekonomi sebagai nadi penggerak sesebuah kerajaan mesti dilumpuhkan terlebih dahulu. Royalti ditukar jadi Wang Ehsan. Hilang hampir RM1 bilion setahun pendapatan kerajaan negeri. Setelah hak royalti dirampas, UMNO melalui media perdana terus menyerang kerajaan PAS Terengganu dengan pelbagai propaganda, kononnya kerajaan pimpinan Hj Hadi gagal melaksanakan pembangunan untuk rakyat. Bagi rakyat miskin, tentunya fitnah melalui propaganda media itu terkesan di jiwa mereka, lebih-lebih lagi bila mereka menerima bantuan kewangan dari pihak UMNO yang menggunakan Wang Ehsan.

Tidak dinafikan kerajaan PAS pimpinan Hj Hadi, walau dalam keadaan kewangan negeri yang terhad telah berjaya melaksanakan beberapa program kebajikan untuk rakyat. Umpamanya, pemberian lot tanah kepada lebih 100 ribu rakyat Terengganu bagi membolehkan mereka membina rumah atas tapak sendiri, juga beberapa janji manifesto yang ditunaikan. Namun ekoran kesedaran rakyat terhadap politik masih rendah serta mentaliti kelas bawahan masih membelenggun majoriti rakyat, akhirnya Terengganu terlepas dari genggaman PAS dalam PRU11. UMNO berjaya dengan strategi 4 tahunnya dan kembali menguasai lebih dua pertiga kerusi DUN dan keseluruhan kerusi Parlimen di Terengganu. Kelantan juga hampir-hampir terlepas dari genggaman bila PAS hanya berjaya menguasai DUN dengan mejoriti 1 kerusi.

Bercakap soal Royalti ni, ironisnya kerajaan PBS Sabah walau pembangkang masih tetap menerima royalti tahunan dari Petronas. Tak pulak ditukar kepada Wang Ehsan. Sebab tu penulis kata UMNO ni sebenarnya memang memusuhi Islam sebagaimana golongan Yahudi dan Nasrani yang telah termaktub dalam Al Quran.

Berbalik soal muzakarah, penulis rasa PAS tak perlu buang masa untuk berbincang dengan UMNO atas kapasiti kepentingan Islam. PAS sendiri dah tahu UMNO memang anti-Islam kini dulu dan selamanya. Cukuplah apa yang telah dilakukan oleh rejim UMNO selama ini terhadap Islam dan PAS itu sendiri. Di sudut politiknya, muzakarah ini hanya menguntungkan UMNO dan merugikan PAS. Penulis tak mau berbicara panjang soal untung rugi ni. Biar pembaca lihat sendiri nanti apakah natijah dari muzakarah ini.

Sebagai orang yang sangat anti-Unity Government, tentunya penulis sensitif dengan isu muzakarah ini. I have my right to express my thought... Susah sangatkah nak faham cara politik pecah-perintah UMNO selama ini??? UMNO sendiri tahu dan cukup sedar keadaannya sekarang dalam posisi defensive atas isu penyelewengan, rasuah, hutang negara, kenaikan harga barang, cukai GST, laporan Audit Negara dan seumpamanya. Tiba-tiba, PAS masih bersedia untuk bermuzakarah atas isu Islam. Nape tak semena-mena PAS memberi 'nyawa politik' pada UMNO semula? Sepatutnya PAS terus menyerang UMNO secara konsisten atas isu-isu tadi. Jika muzakarah ini jadi kenyataan, penulis boleh jangka apakah propaganda yang akan dimainkan UMNO menjelang PRU14 nanti. Yang pasti PAS akan terus kehilangan sokongan pengundi Melayu Bumiputera Islam. Matlamat utama UMNO tak lain tak bukan untuk memastikan akhirnya PAS keluar Pakatan Rakyat.

Wallahu'alam

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger