Friday, August 13, 2010

PRU13 dijangka November ini.

PM Najib dijangka akan membubarkan Parlimen pada bulan November ini bagi membolehkan PRU13 diadakan serentak dengan pilihanraya DUN Sarawak. Keputusan ini diambil ekoran kembimbangan Najib terhadap kedudukan kerusi DUN BN Sarawak jika dibiarkan negeri itu mengadakan pilihanraya sendiri.

Ada sumber menyebut dalam perbincangan antara Najib dengan Taib Mahmud di Paris baru-baru ini, Ketua Menteri itu lebih yakin BN akan menang besar kerusi DUN jika Sarawak saja yang menghadapi pilihanraya tersebut. Tak perlu serentak dengan PRU. Tapi Najib pula tak percaya dengan jaminan Taib malah bimbang BN akan kehilangan banyak kerusi DUN sekiranya Sarawak bersendirian dalam PR tersebut.

Faktor lain yang mungkin mempengaruhi Najib bila Mahathir sendiri menyatakan BN mampu meraih kembali majoriti dua pertiga jika pilihanraya diadakan tahun ini.

Jika benarlah bagai apa yang dikata, kemungkinan besar PRU-13 akan diadakan kira-kira 90 hari dari sekarang. Kebarangkalian ini tidak boleh diketepikan begitu saja kerana ada tanda-tanda lain seperti keputusan kerajaan menarik balik tindakan menyenarai hitam kesalahan trafik buat sementara waktu bagi membolehkan pemandu 'blacklist' memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan mereka bermula dari 11 Ogos 2010 hingga 28 Feb tahun depan.

Selain daripada itu, tiada jalan lain untuk Najib meneruskan agenda 'melingkupkan' negara melainkan berkehendak kepada mandat baru majoriti dua pertiga BN dalam Dewan Rakyat.

Kita tunggu bajet 2011 selepas 'Idilfitri ini. Antara 'indikator besar' PRU Nov ialah pemberian bonus kepada kakitangan awam. Mungkin bonus 2 bulan gaji atau sekurang-kurangnya sebulan dan beberapa 'imbuhan' bagi melunakkan hati rakyat buat seketika sebelum 'dirampas' balik hak rakyat setelah menang besar dalam PRU.

Waima apa pun. Pakatan Rakyat juga jangan leka dibuai oleh rasa 'syok sendiri' walaupun mempunyai advantage di sudut isu nasional serta sokongan padu pengundi Cina di seluruh negara.

Bagi merealisasikan hasrat 'Road To Putrajaya', PR memerlukan sekurang-kurang 20% swing pengundi Melayu secara keseluruhan. Jika ini tidak dapat dicapai, bermakna impian untuk melihat UBN berkubur masih jauh.

Saya meramalkan tiada berlaku lonjakan besar di pihak pengundi Melayu dalam PRU13 nanti. Ini berdasarkan kepada keputusan PRU-10, 11 dan 12 jelas menunjukkan sikap pengundi Melayu adalah statik. Jika ada perubahan pun pada skala +/- 2% sahaja. Malah ada yang melihat senario mutakhir ini mempengaruhi sikap sebahagian besar pengundi Melayu kembali menyokong UBN dalam PRU akan datang.

Doktrin hanya UMNO satu-satunya parti pembela Melayu masih menebal dalam jiwa orang Melayu bebal yang buta Islam. Sebab itulah pengaruh fahaman khurafat ini masih menghantui jiwa mereka serta menguntungkan UMNO di sudut survival kuasa politik.

Untuk memecahkan 'tembok' fahaman khurafat ini memerlukan usaha yang berterusan. Hanya dengan 'siraman' Nur Ilahi sajalah mampu menyucikan segala kekotoran karat-marat fahaman songsang tersebut.

Dalam konteks ini PR perlu lebih proaktif. Jangan mudah merasa seronok dan puas bila melihat program kita mendapat sambutan hebat pelbagai lapisan masyarakat. Tanpa sedar yang hadir adalah orang yang sama.

Selamat Berpuasa - 3 Ramadhan 1431

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger