Saturday, January 23, 2010

Pembunuhan Umat Islam Indonesia

Sebagai seorang Islam, kita memang dilarang oleh Allah untuk mengganggu rumah-rumah ibadat agama lain. Kita juga tidak boleh memaksa orang kafir untuk memeluk Islam. Apa yang boleh hanyalah berdakwah kepada mereka agar memahami akan hakikat kebenaran agama Tauhid ini. Inilah bukti keadilan dan kesyumulan Islam.

Namun malangnya hari ini majoriti umat Islam sendiri dah semakin jauh dengan Islam. Kita sendiri boleh melihat bagaimana cara hidup masyarakat Islam hari ini samada di sudut perlakuan, pakaian, pergaulan dan sebagainya. Kebanyakannya amat mengecewakan. Lantaran dari itu, masyarakat bukan Islam sendiri keliru bila melihat corak dan gaya hidup orang Islam mutakhir ini. Mereka tertanya kenapa ada setengah orang Islam yang langsung tak sembahyang, minum arak, berjudi, kaki betina dan macam-macam lagi. Malah ada yang berperangai lebih buruk dari mereka sendiri. Bagi kaum wanita pula, ada yang pakai skirt, seluar dan baju ketat malah ada yang berpakaian lebih seksi dari mereka. Bagi yang bertudung pulak, macam-macam gaya dan fesyennya. Ada yang nampak rambut, nampak leher dan bermacam lagi. Ringkasnya, majoriti yang bertudung memang tidak mengikut sebagaimana yang Allah perintahkan.

Saya nak ambil kata-kata Ustaz Nicholas Abdullah "Saya bersyukur kepada Allah kerana lebih dahulu mengenali Islam daripada orang Melayu sendiri." Bagi kita yang celik mata hatinya, pasti boleh memahami apakah yang dimaksudkan oleh Ustaz Nicholas ini.

Rasulullah S.A.W. sendiri pernah menyebut "Di akhir zaman nanti, umat Islam ibarat buih"

Ekoran kealpaan majoriti umat Islam, hari ini kita sendiri melihat Islam dicabar dari masa ke semasa. Pihak musuh Islam semakin hari semakin berani menggugat kesucian Islam. Bermula dengan operasi memurtadkan anak orang Islam, diikuti dengan tuntutan agar beberapa peruntukan dalam Perundangan Islam dibatalkan atau dipinda dan yang terkini isu kalimah Allah.

Memang kita semua faham dan sedar bahawa Islam menjamin hak kebebasan para penganut agama lain untuk mengamalkan ajaran agama mereka. Namun begitu, kita sebagai umat Islam harus sentiasa berwaspada dan menjaga kesucian Islam itu sendiri. Jangan sekali-kali kita biarkan kesucian Islam ini diganggu-gugat oleh sesiapa pun di kalangan mereka.

Peristiwa Berdarah Tanjung Periuk

Pada kali ini saya nak bawa minda pembaca agar dapat renungkan sejenak mengapakah boleh berlakunya Peristiwa Berdarah Tanjung Periuk, Jakarta pada 13 September 1984 (16 Zulhijjah 1404 Hijrah) ini.

Dalam kejadian yang berlaku pada Rabu tengah malam, seramai 38 orang umat Islam telah dibunuh oleh oleh ABRI (Angkatan Bersenjata Republik Indonesia). Pada malam itu, sepasukan tentera ABRI dari pelbagai rejimen telah menghadang dan menembak umat Islam yang sedang berarak selepas berakhirnya ceramah besar-besaran di Tanjung Periuk, Jakarta Utara. Akibatnya 38 orang menemui syahid termasuk Mujahid Hj Amir Biki, seorang tokoh Islam Jakarta Utara dan bekas pejuang tahun 1966 yang menumbangkan Gestapu Parti Komunis Indonesia (PKI) yang berniat untuk menjadikan Indonesia sebagai sebuah negara sosialis-nasionalis.

Ratusan umat Islam yang ditembak mendapat cedera parah dan ringan. Di antara mereka yang syahid dan cedera itu termasuk orang tua, wanita dan kanak-kanak. Jeneral TNI Tan Sri Murdani Laknatullah adalah orang yang bertanggungjawab mengarahkan pembunuhan ini. Inilah bala' apabila membiarkan golongan munafiq dan kafir memerintah negara umat Islam.

Pada malam itu di Masjid Rawadak Jakarta Utara telah diadakan tabligh atau syarahan besar-besaran dengan penceramahnya terdiri daripada Ustaz M.Nasir dan Syarifin Maloko Sariana Hukum. Program ceramah yang menggegarkan itu berlangsung sehingga jam 11 malam waktu Indonesia Barat. Selesai saja program tersebut, seluruh umat Islam yang hadir telah berarak menuju ke Pejabat Komando Daerah Militer (KODIM) untuk menuntut supaya 4 orang saudara mereka dibebaskan dari tahanan. 4 orang yang dtahan KODIM itu dituduh melakukan kekacauan (jika di Malaysia disebut mengganggu ketenteraman awam). Begitulah tuduhan yang dilemparkan oleh golongan yang membenci Islam, orang yang sembahyang dan cintakan Islam.

Hakikatnya segala tuduhan tersebut adalah fitnah dan rekaan semata-mata.

Yang sebenarnya pada hari Isnin 14 Zulhijjah 1401, sepasukan tentera yang dibantu oleh sekumpulan samseng telah melakukan penghinaan dan kerosakan terhadap rumah Allah. Mereka dengan angkuh telah memasuki mesjid tersebut dengan memakai kasut dan mengoyak kertas pengumuman yang ada ditampal di situ. Bukan setakat itu saja, malah mereka dengan begitu biadap telah melangkah tubuh seorang tua yang sedang sujud menyembah Allah. Lalu orang tua itu memarahi perbuatan biadap mereka. Dengan sikap kurang ajar, mereka memaki orang tua itu, mencekak baju Melayunya dan menghumbankan ke dinding mesjid yang mulia. Perbuatan mereka ini tidak ubah seperti peristiwa Richard The Lion Heart yang menakluki Masjid Al-Aqsa.

Tidak cukup dengan perlakuan biadap mereka dalam masjid, mereka bertindak mencedok air longkang yang hanyir dan memandikan rumah Allah itu dengan air kotor. Umat Islam yang melihat perlakuan biadap ini mula hilang sabar, lalu mengejar musuh Allah itu hingga bertempiaran lari lintang-pukang. Motorsikal mereka dibakar untuk memberitahu golongan manusia angkuh ini bahawa umat Islam masih sanggup untuk mempertahankan maruah agamanya. Akibatnya 4 orang telah ditangkap.

Ekoran penangkapan ini, lalu umat Islam berarak untuk menuntut agar 4 saudara mereka ini dibebaskan. Tapi dengan takdir Allah, mereka telah dikepong oleh sekumpulan tentera bersenjata (ABRI). Umat Islam yang tidak bersenjata dan tidak berniat langsung untuk bertempur itu telah meluruskan hati mereka pada Allah dan melaungkan kalimah 'Allah hu Akbar' Tasbih ini disambut dengan hamburan peluru machine-gun yang menembusi dada dan kepala umat Islam Indonesia.

Begitulah setianya orang Islam yang telah diperalatkan untuk menembak saudara seagama mereka apabila menerima perintah Richard The Lion Heart Of Indonesia. 38 menemui syahid dan beratus orang mengalami cedera parah dan ringan.

Perancangan Belanda sudah berjaya. Walaupun mereka telah lama meninggalkan Indonesia namun cita-cita mereka tetap terus diperjuangkan oleh orang Indonesia sendiri di atas nama pembangunan, keamanan dan pancasila.

Bagaimana pula di Malaysia ?

Lupakah kita dengan Peristiwa Memali ?

Jazakallah.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger