Monday, February 14, 2011

Tentera Mesir bubar Parlimen, rakyat masih tidak puashati



Tentera Mesir telah membubarkan parlimen dan menggantung perlembagaan, dua hari selepas Hosni Mubarak, presiden yang lama berkuasa, mengundurkan diri setelah pemberontakan rakyat terbesar dalam sejarah negara itu.

Dewan Negara Tertinggi Angkatan Bersenjata mengumumkan pada hari Ahad bahawa mereka akan memerintah negara selama enam bulan hingga kerajaan baru dibentuk.

Dewan Tentera mengumumkan di televisyen negara, bahawa mereka akan menubuhkan panel khas untuk menggubal perlembagaan sebelum menyerahkan perubahan referendum popular itu.

Pengumuman tersebut muncul tak lama selepas PM Mesir mengumumkan bahawa kabinet lama yang dilantik oleh Mubarak sebelum pengundurannya, akan kekal.

Ahmed Shafiq, bercakap selepas pertemuan kabinet pertama sejak Mubarak berundur pada Jumaat lalu, katanya kerajaan sementara Mesir akan tetap melaksanakan proses peralihan negara itu menuju demokrasi.

Dia mengatakan keselamatan tetap menjadi keutamaan dan berjanji untuk memerangi rasuah dan memulihkan keamanan di negara ini, sebagaimana tuntutan rakyat pro-demokrasi sepanjang 18 hari protes.

"Keutamaan pertama bagi kerajaan ini adalah untuk memulihkan keamanan dan memudahkan kehidupan seharian warganegaranya," katanya. "Saya menjamin bahawa ini [kabinet] akan mengembalikan hak rakyat dan memerangi rasuah."

Pemerintahan Tentera

Al-Jazeera James Bays, melaporkan dari Kaherah, berkata kedua-dua pengumuman ini tidak menunjukkan bahawa Perdana Menteri dan Dewan Tentera sedang berbicara antara satu sama lain.

Tapi itu adalah "cukup jelas bahawa kuasa kini terletak sepenuhnya" pada Dewan Tentera, katanya.

"Mereka sudah mengambil-alih sepenuhnya tugas Presiden, Perdana Menteri dan Menteri Kabinet yang lain."

"Kuncinya adalah tentera mengatakan mereka hanya berkuasa sementara, selama enam bulan atau mereka akan pergi lebih awal jika pilihan raya diadakan dalam tempoh sebelum 6 bulan."

Tapi wartawan kami mencatatkan bahawa "satu hal yang tiada dalam pengumuman rasmi yang dituntut dalam protes, yaitu membuang undang-undang darurat".

Penganjur protes telah menyeru kedua-dua pembubaran parlimen dan memuihkan negara yang sakit selama 30 tahun.

Beberapa penunjuk perasaan telah bersumpah untuk terus berada di Dataran Tahrir, Kaherah - pusat pemberontakan - sehingga semua tuntutan mereka dipenuhi.

Pertempuran telah berlaku pada awal hari Ahad ketika pihak tentera cuba menyuraikan para penunjuk perasaan dari dataran itu.

Tentera meminta para penunjuk perasaan agar beredar bagi membolehkan lalu-lintas melalui Dataran Tahrir buat pertama kaliya dalam tempoh lebih dua minggu.

Wartawan BBC di Kaherah mengatakan konfrontasi antara pasukan tentera dan penunjuk perasaan adalah sesuatu dari "flashpoint".

"Saya fikir ini mencerminkan masalah yang lebih besar, bahawa tentera berkeyakinan setelah Mubarak berundur, inilah saatnya untuk kestabilan," katanya.

"Tapi beberapa penunjuk perasaan berfikir ianya tidak memadai dengan apa yang telah dilakukan. Mereka tidak akan beredar daripada dataran itu sehingga pihak tentera menyerahkan kembali kepada kerajaan pilihan rakyat."

Polis Protes

Dalam satu keadaan pula, terdapat beberapa kumpulan anggota Polis berbaris memasuki dataran, menyatakan sokongan mereka kepada para penunjuk perasaan sambil melaungkan "Polis dan rakyat berganding bahu."

Tapi mereka akan diusir oleh penunjuk perasaan, yang menuduh polis berdekad lamanya melakukan penangkapan sewenang-wenangnya, penyiksaan dan pemerasan, serta menggunakan kekerasan dalam cubaan menumpaskan pemberontakan yang mengorbankan beratus-ratus nyawa.

Di tempat lain, bahkan ketika demonstrasi berdarah menentang Mubarak, cabaran baru pula muncul bila pekerja melakukan mogok.

Dalam gerakan terbaru, pekerja di dua buah bank sektor awam di Kaherah melakukan mogok menuntut gaji yang lebih baik. Selain itu, sekitar 2,000 polis berdemonstrasi di depan Kementerian Dalam Negeri, mengeluh tentang jurang gaji antara pegawai dan anggota lain.

Agensi berita Mesir melaporkan bahawa ekoran daripada mogok itu, Bank Pusat memutuskan akan menangguhkan hari bekerja di bank pada hari Isnin. Bank akan dibuka semula pada hari Rabu, kerana Selasa juga merupakan hari cuti umum.

Sementara itu, keadaan kembali pulih di beberapa wilayah di Mesir. Khemah-khemah yang didirikan di mana para penunjuk perasaan berkhemah sepanjang 18 hari protes, telah dibuka dan dibawa keluar dari Dataran Tahrir.

Di utara bandar Alexandria, Al Jazeera Jamal ElShayyal mengatakan orang ramai jua mulai kembali bekerja, menambah bahawa pengumuman tentera minggu ini dilihat lebih cenderung untuk meyakinkan aktivis di bandar.

"Jumlah penunjuk perasaan di Alexandria tidak sama dengan jumlah yang kita lihat di Dataran Tahrir. Namun mereka mengatakan akan meneruskan demonstrasi yang lebih besar jika janji tidak dikotakan oleh pihak tentera dalam kerangka masa yang diberikan. .."

Tapi Ashraf Ahmed, seorang penunjuk perasaan di Kaherah, bersumpah bahawa ia tidak akan beredar "kerana begitu banyak masih perlu dilakukan. Mereka tidak melaksanakan apa pun."

Protes penganjur telah mengancam aksi lebih banyak jika dewan pemerintahan tentera gagal untuk menerima agenda mereka untuk reformasi.

"Jika tentera tidak memenuhi tuntutan kami, pemberontakan kita dan langkah-langkah yang lebih kuat akan dilaksanakan," kata Safwat Hegazi, seorang pemimpin protes."

Sumber : aljazeera

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger