Friday, June 25, 2010

Lagi kes pelajar mati...

Soal 'raging' ni memang dah jadi lumrah bagi pelajar yang tinggal di asrama. Tak usah orang lain, saya sendiri dulu pernah mengalami pengalaman kena buli oleh pelajar senior sewaktu menuntut di Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru dalam tahun 82/83. Teruk jugalah kena raging sampai kena baling dengan terompah kayu yang selalu dipakai oleh nyonya. Tapi bukanlah semua abang senior yang ganas. Hanya segelintir saja. Lepas tu abang senior yang ganas jadi member rapat pulak.

Secara peribadi, salah satu faktor yang menyebabkan budaya raging ini berlaku bila mana istilah 'balas dendam' sewaktu kita jadi junior dulu teruk kena buli. Bila dah jadi senior, maka tibalah giliran kita pulak nak raging junior yang baru masuk.

Dengan izin, secara personal saya berpendapat ada beberapa sebab yang menyumbang kepada tindakan 'raging' yang melampau sehingga melibatkan kecederaan dan ada kes sehigga membawa maut. Antaranya ;

- mungkin pelajar junior melawan dan enggan menurut kehendak senior. Situasi ini menyebabkan pelajar senior 'naik angin' hingga bertindak memukul sehingga tahap mencederakan.

- mungkin pelajar senior yang ganas ini turut kena raging teruk sewaktu mereka junior dulu. Jadi peluang yang ada digunakan sebagai 'membalas dendam' atas apa yang mereka kena dulu.

- memang wujud satu kumpulan 'hardcore' yang tukang raging secara ganas di kalangan pelajar senior ini. Kumpulan ini akan dipanggil oleh pelajar senior lain untuk 'mengajar' pelajar junior yang keras kepala.

- kurangnya didikan agama daripada keluarga dan setengahnya lahir daripada keluarga yang bermasalah.

- tiada pengisian jiwa yang dibuat oleh pihak sekolah kepada para pelajar. Hanya mementingkan akademik saja.

Dulu kita pernah dikejutkan dengan tindakan sekumpulan pelajar Sek Men Agama Persekutuan Labu, N.Sembilan yang membelasah seorang pelajar di situ sehingga maut. Dan semalam kes yang serupa berlaku di Maktab Tentera DiRaja (RMC).

Sebagai Muslim dan juga rakyat, kita wajib merenungi sedalamnya apakah puncanya jenayah bunuh ini sudah mula merebak hingga ke sekolah. Manakala budaya seks bebas dan gangsterisme memang dah lama menular di kalangan remaja Melayu kita.

Ingatlah, walaupun mungkin anak atau ahli keluarga kita tak terlibat dengan budaya barat yang merosakkan ini tapi adalah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mencegah perkara ini daripada terus membiak dan merosakkan generasi muda.

Bagi saya, jalan yang terbaik untuk menyelesaikan segala permasalahan ini ialah dengan kembali sepenuhnya kepada ajaran Islam yang syumul. Menjadi kewajiban kita umat Islam untuk menegakkan Daulah Islamiyah di tanahair ini.

Jazakallah.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger