Monday, September 14, 2009

UMNO Dan MIC Berperang...

Adalah menjadi satu hal yang menarik bila MIC hari ini secara direct menghentam Mahathir ekoran kenyataannya sebelum ini yang menyokong calon Timbalan Presiden MIC yang bertanding Datuk S Subramaniam.

Adalah dipercayai kenyataan Mahathir secara terbuka menyokong Subramaniam sebagai 'kias' kepada si Samy Vellu yang masih mahu memegang jawatan Presiden sampai mati. Memang semua orang tahu si Samy Vellu bangsat ni memang tak akan melepaskan jawatannya. Dan dipercayai Samy Vellu ni masih kepingin sangat agar dilantik sebagai Menteri. Namun nasib tidak menyebelahi dia apabila kecundang dalam PRU12 lalu.

Si Hindu tua ni memang dikenali sebagai 'kepala gengster' India dalam negara. Sebab itu takde sapa yang berani nak mencabar kedudukannya sebagai Presiden MIC hingga saat ini. Kalau ada sapa yang berani mencabarnya, maka bersiap-sedialah menghadapi ancaman dari si tua gila kuasa ini.

Mahathir sebenarnya buat kenyataan sedemikian kerana mahu Samy Vellu berundur dari jawatan Presiden dan berilah peluang kepada orang yang lebih muda lagi. UMNO, MCA dan Gerakan sendiri telah bertukar Presidennya tapi MIC masih kekal dengan si tua Samy ni. Jika difikir secara logik, adalah mustahil jika langsung takde orang yang berani mahu menentang Samy ini sekiranya dia seorang yang gentlemen. Malangnya Samy memang dikenali oleh seluruh pimpinan dan ahli MIC sebagai seorang 'bapak gengster'. Samy mengguna dan mengupah gengster peliharaannya bagi memastikan kedudukannya sebagai Presiden tidak akan digugat oleh sesiapa pun sehinggalah beliau mampus.

Bukti betapa gila kuasanya si Samy Vellu ini apabila buat pertama kalinya dia membidas Mahathir kerana mencampuri urusan dalaman politik MIC. Punyalah tak sedar diri si Hindu nyanyuk ini apabila dia kata "Pengundi India menyampah dengan BN, bukan saya". Oooi Samy, orang India sudah lama nak sepak hang keluaq. Pasai tu depa dok buang hang dalam PRU12 lalu. Memang benar bak kata orang "Bila dah gila kuasa memang tak nampak kelemahan dan aib sendiri".

Jika dilihat keputusan pemilihan MIC baru-baru ni jelas menunjukkan legacy Samy masih menguasai kepimpinan parti itu apabila semua orangnya menang besar. Sebenarnya takde beza antara MIC dan UMNO. Sapa yang jadi Presiden, maka orang-orangnya akan dipastikan menduduki jawatan AMT.

Ekoran kenyataan MIC yang menyelar Mahathir secara biadap, maka berkokoklah Naib Ketua Pemuda UMNO mendesak BN bertindak terhadap MIC jika kepimpinan parti itu terus membiarkan perkara tersebut berlalu begitu saja tanpa sebarang permohonan maaf secara terbuka.

Nampaknya kekerohan yang berlaku dalam UBN ni dah tak boleh disorok lagi. Sebelum ini MCA menghadapi masalah dalaman yang kronik ekoran skandal PKFZ, pemecatan Chia Soi Lek dan penghijrahan Chua Jui Meng ke PKR. Semuanya ini pasti memeningkan kepala Najib selaku Pengerusi BN. Jika 'big war' yang melanda ini tidak ditangani segera, tidak mustahil UBN akan kehilangan lebih banyak kerusi dalam PRU13 kelak.

Dengan pelbagai kemudahan ICT yang semakin maju dan pantas serta kemudahan Access Internet Broadband mutakhir ni, maklumat boleh diperolehi secara pantas tanpa halangan. Faktor ini sebenarnya amat membimbangkan BN kerana ianya mampu mempengaruhi minda rakyat dalam menentukan siapa yang harus dipilih sebagai pemerintah dalam PRU akan datang.

Cuma ada sedikit kekesalan di sini bila majoriti masyarakat Melayu masih lagi ketinggalan dalam sumber maklumat pantas. Kesetiaan mereka kepada sumber media perdana milik UMNO masih menebal. Segala propaganda dan berita berat sebelah yang disiarkan oleh akhbar dan TV masih mengongkong minda pengundi Melayu yang jumud. Masyarakat Melayu terus dibuai dan didodoi dengan berita-berita indah dan menarik sehingga terlupa yang diri mereka terus diperbodoh dan diperkotak-katikkan selama lebih 52 tahun. Sebab itulah UMNO masih mampu bertahan dalam pilihanraya.

Walau apa pun kita tunggu saja apa yang bakal berlaku dalam PRU13 kelak. Keputusan PRU13 akan menjadi satu indikator baru kepada sikap pengundi dalam negara ini.

Adios.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger