Thursday, March 5, 2015

Sapa upah pukul Dr Dzul?

KECEWA lihat apa yang berlaku dalam PAS mutakhir ni. Bermula dengan tindakan melabel pimpinan sebagai Parasit, Buaya, Anwarinas, Munafiq Haraki, Kafir dan mutakhir ni dakwaan kononnya ada pihak nak menjatuhkan Hj Hadi. Rasa aneh pelik bila parti yang mendakwa bawa Islam yang syumul tapi senario yang berlaku jelas bercanggah dengan prinsip asas Islam itu sendiri.

Seawal pagi dikejutkan dengan insiden Dr Dzulkefly Ahmad dipukul lelaki yang tak dikenali. Kata si pelaku tu "Kenapa kurang ajar sangat?"

Dari ucapan lelaki itu, rasanya ada kaitan dengan kenyataan Dr Dzul "Rasa hormat saya pada Ulama hilang". Ini ekoran dari kata-kata kesat yang dihambur dalam Multaqa Ulama PAS baru-baru ini.

Persoalannya, siapa di belakang insiden ini? Penulis tak berniat untuk menuduh sesiapa kerana segala kemungkinan itu wujud. Berikut beberapa kronologi insiden sebelum ni;

~ Membaca doa laknat dalam Muktamar
~ Beberapa perwakilan keluar ketika Tim Presiden berucap
~ Demo di depan Pej Agong diketuai Mokhtar Senik
~ Kereta Dr Hatta dibakar
~ Kata kesat dalam Multaqa Ulama
~ SU Agong pula diugut.
~ Dr Dzul dipukul dengan kayu di muka

MENJATUHKAN HJ HADI?

Hanya berdasarkan printscreen Whatsapp saja, ada pihak mendakwa wujud komplot untuk menjatuhkan Presiden. Samada tuduhan itu benar atau salah, itu soal kedua. Pokoknya jawatan Presiden boleh dipegang oleh siapa saja dan ia tak tertakluk samada Ulama, Profesional atau Aktivis.

Apa masalahnya minta Hj Hadi berundur? Umum sedia maklum apa yang dibuatnya sejak PRU12 hingga partinya sendiri huru-hara sekarang. Malahan keengganan dia menerima keputusan Dewan Ulama PAS Kedah agar MB Azizan ditukar telah mengakibatkan kerajaan PAS PR tumbang dalam PRU13.

Dalam krisis MB Selangor, semua tahu akan sikap dan tindakan Hj Hadi bersama kuncu-kuncunya. Krisis yang sepatutnya boleh selesai seminggu berlarutan hingga 2 bulan. Apa hak Hj Hadi mencampuri urusan dalaman PKR dalam isu ini? TSKI ialah ahli PKR. Bila partinya memecat dia, kita terima sajalah keputusan itu atas dasar pemuafakatan PR. Tapi Hj Hadi menyatakan sokongan pada TSKI kekal MB sedangkan waktu itu dia bukan lagi ADUN PKR tapi Bebas. Tak lagi mewakili PR. Sokongan Hadi itu tak berasas sama-sekali.

Akhirnya terbongkar. Dalam Mesy AJK Pusat 25 Ogos 2014, Hj Hadi mengaku dia mahu bawa PAS + UMNO + TSKI untuk tubuh Kerajaan UG Selangor. Menyorot kembali statement 3 pemimpin;

● TSKI kata berulang-kali "Saya akan teruskan tugas MB hingga habis penggal" sedangkan dia MB Bebas. 
● TPM Muhyiddin kata "UMNO BN tiada masalah dan akan beri sokongan penuh kepada TSKI".
● Hj Hadi kata "PAS sokong TSKI kekal MB".

Yang pasti UMNO telah berjaya menyusup masuk ke dalam PAS dengan pelbagai cara kerana PAS dilihat sebagai pemudah cara untuk memecahkan Pakatan.

Insiden yang menimpa Dr Dzul hari ini memang dirancang oleh pihak samada dalam PAS itu sendiri atau pihak UMNO yang mengambil kesempatan atas konflik dalaman PAS yang semakin kronik. Apatah lagi pemilihan berlaku tahun ini.

Kita tunggu siasatan Polis. Moga si pelaku itu ditahan dalam tempoh terdekat.

Sekian.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger