Sunday, March 15, 2015

Hudud memerangkap PAS?

Teringat firman Allah yang bermaksud "Tidak Aku utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk membawa rahmat seisi alam". ALLAHU AKBAR. Begitu tinggi anugerah Allah kepada utusan terakhir-Nya yang mulia Nabi Muhammad s.a.w. Di atas tangan Baginda, Islam disempurnakan oleh-Nya. Mukjizat  teragong Al Quran terus kekal terpelihara hingga ke Akhirat. Rasulullah sendiri bersabda "Berpegang teguhlah kamu dengan Al Quran dan Sunnah ku, nescaya kamu tidak akan sesat selamanya".

Apa maksud "rahmat seisi alam"? Penulis bukanlah ahli tafsir tapi Muslim umumnya faham. Islam ialah way of life. Sempurna dan tiada cacat-cela. Sebab Islam itu milik Allah. Bukan ciptaan manusia. 30 juzuk Al Quran itu perfect 100%. Dan Rasulullah diutus untuk menterjemahkan isi kandungannya secara praktikal sebagai panduan dan ikutan umatnya. Isteri Baginda, Saiyidatina Aisyah r.a. berkata "Akhlak dan peribadi Rasulullah ialah Al Quran". Para Ulama pula menyebut "Rasulullah ialah Al Quran bergerak".

Punya indahnya Islam ini hingga diajar cara dan adab hubungan manusia dengan Allah,  hubungan sesama manusia, hubungan dengan binatang dan alam ini.

Dalam kitab tafsirnya, As Syahid Syed Qutb menyebut bulan itu Islam, matahari itu Islam, bintang itu Islam, langit itu Islam, seluruh planet itu Islam sebab kesemuanya makhluk yang sentiasa patuh dan tunduk dengan arahan Allah.

Justeru, bila bumi ini ditadbir menurut acuan Allah, nescaya semuanya berbahagia termasuk yang di langit, di daratan dan di lautan bertasbih memuji Allah Tuhan Pemilik Semesta Alam ini.

Namun bila Adam dan Hawa diperintah turun ke dunia, Allah berfirman yang bermaksud "Turunlah kamu ke bumi. Sebahagian daripada kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Kamu dapat tinggal tetap dan hidup di sana hingga sampai waktu yang telah ditentukan."

Ringkasnya, iblis yang berdendam kepada Adam telah bersumpah akan menyesatkan anak cucu keturunan Adam hingga Qiamat.

Kita hidup di akhir zaman. Berhadapan dengan pelbagai cabaran dan ujian hebat. Hidup dalam masyarakat terdiri pelbagai kaum dan agama. Terfikir juga bagaimana boleh wujud terlalu banyak agama palsu dengan pelbagai fahaman dan aqidah songsang. Namun itulah hakikat dan cabaran yang perlu dihadapi oleh Islam hari ini. Musuh tak pernah tidur memikirkan strategi nak melemahkan pengaruh Islam di dunia ni.

Antara wasiat terakhir Raja Perancis King Louis VI sebelum mati  "Kita tak boleh kalahkan Islam dengan senjata sebab tentera mereka perang nak mati tapi kita nak hidup. Kita mesti ubah cara dengan membuang kitab (Quran) dari dada mereka. Percayalah kita akan berjaya".

Selepas kejatuhan Empayar Islam Uthmaniyah Turki tahun 1896, bermulalah agenda musuh untuk memecah-belahkan umat Islam dengan formula perkaumannya. Arab dengan Arabnya. Turki dengan Turkinya, Quraish dgn Quraishnya, Yaman dengan Yamannya dan begitulah juga di Malaysia. Melayu, Cina, India.

Penjajah Inggeris yang didalangi Zionis telah menanamkan semangat rasis ni sejak awal lagi.  Hingga saat ini masih tertanam dalam jiwa majoriti rakyat sentimen perkauman sempit. Dan paling malang bila orang Melayu 'beraqidah' Melayu itu Islam. Islam tu Melayu. Kesannya hingga kaum bukan Melayu takut hilang identiti etniknya jika memeluk Islam. Sedarkah kita betapa halusnya rancangan penjajah menghalang non-Muslim dari mendekati Islam melalui talibarutnya UMNO LAKNATULLAH.

HUDUD

Undang-Undang Allah yang Qat'ie. Tak boleh lagi dibahas. Wajib diterima oleh Muslim. Perlaksanaannya di atas bahu pemerintah. Bermakna untuk melaksanakannya, perlukan kuasa di Putrajaya.

Persoalannya ialah;
- Sapa yang memegang tampuk pemerintahan negara?
- Nape Enakmen Hudud Kelantan masih gagal dilaksanakan walau 23 tahun PAS berkuasa?

UMNO SOKONG HUDUD KELANTAN?

Terlalu mudah membaca permainan politik keji UMNO ni. Hanya yang 'mabuk' saja percaya UMNO mahukan Hudud.

Sepanjang 22 tahun Almarhum TGNA mengetuai kerajaan PAS Kelantan, apa yang UMNO tak buat untuk menzalimi Negeri Serambi Mekah tu. Sebut je. Segala macam versi serangan berbaur fitnah, tekanan, diskriminasi, hak peruntukan wajib per-kapita dilewatkan saban tahun, royalti RM12 bilion dirampas. Tiba-tiba UMNO 'tunjuk baik' sokong Hudud di Kelantan sebaik Almarhum tak lagi menjadi MB. Selama TGNA MB takde pulak UMNO cakap sokong Hudud. Kenapa?

Hanya permata kenal maknikam. Sekali air sungai berkocak, tahu mana jantan dan betina.

Sejak PRU2008 lagi UMNO dilanda fobia hilang kuasa bila PR berjaya merampas 5 negeri. Sebab tu UMNO melihat tiada jalan lain untuk menyelamatkan diri melainkan 'berbuat baik' dengan PAS dengan alasan kepentingan Melayu dan Islam.

Bertitik-tolak dari situlah, UMNO mula mainkan jarum untuk memujuk PAS. Berlakulah apa yang disebut Unity Government. Bertujuan membentuk Kerajaan Perpaduan UMNO PAS di Selangor, Perak dan Kedah seusai PRU12 tapi gagal bila ditentang keras oleh Almarhum TGNA, Ustaz Ahmad Awang dan majoriti AJK Pusat masa tu.

Tentunya UMNO amat kecewa bila hasrat merampas balik negeri terkaya Selangor dari PR gagal. Di pihak PAS pula, tentulah Hj Hadi dan kumpulan pro-UG 'malu' kerana pengkhianatan mereka terbongkar.

UMNO tak berhenti di situ. Hanya menanti saat TGNA berundur sebagai MB. Dan penantian itu berakhir seusai PRU13 bila MB Kelantan baru mengangkat sumpah sepantas kilat. Khabarnya arahan Hj Hadi.

Bila dilihat 'peluang' terbuka luas selepas ketiadaan TGNA dlm kerajaan, Jamil Khir si Menteri Agama buat kenyataan "UMNO sokong Hudud Kelantan". Riuh-rendah di akhbar dan media perdana menyiarkan 'keikhlasan' UMNO tu dan disambut riang oleh segelintir pimpinan PAS dgn statement "PAS percaya UMNO jujur".

UMNO hanya guna 'Hudud PAS' untuk meraih untung serampang tiga mata. Yaitu;
- pecahkan PAS
- lemahkan PR
- meraih political mileage

Selagi UMNO BN di tampuk kekuasaan, usah bermimpi untuk melihat Hudud terlaksana. Kita kena hadapi realiti halangan di sudut Perlembagaan Persekutuan itu sendiri.

Wallahu'alam.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger