Wednesday, October 21, 2009

Teoh Beng Hock Dibunuh

Sebagai rakyat Malaysia kita mahu orang yang bertanggungjawab membunuh Teoh Beng Hock ditangkap dan dibicarakan. Bukan setakat tu saja malah seluruh pegawai SPRM yang terlibat dalam soal-siasat mendiang Teoh mesti diberkas sama. Kita mahu tahu siapa yang mengarahkan agar Teoh dipukul teruk sehingga mati.

Kematian Teoh ini merupakan kes pertama saksi mati dalam tahanan SPRM manakala yang mati dalam tahanan Polis memang ramai. Apakah negara kita ini nak jadi Negara Mafia ? Dakwa dan tangkap orang sesuka hati, kemudian belasah mereka dalam tahanan.

Kerajaan Malaysia di bawah Najib, Pengerusi SPRM, Pengarah SPRM Selangor mesti bertanggungjawab di atas kes pembunuhan Teoh ini. Di mana letaknya integriti SPRM selaku sebuah Suruhanjaya Bebas ? Sapa yang dok ajar dan arahkan para pegawai SPRM ini pukul anak orang sesuka hati sampai mati.

Yang hairannya kenapa CSI Polis Malaysia, Pegawai Forensik, Doktor yang buat bedah-siasat boleh jadi bodoh sehingga tak tahu nak bezakan yang mana kes bunuh diri terjun bangunan dan yang mana pula kes bunuh ? Atau mereka sengaja sembunyikan fakta kes ini kerana mengikut telunjuk dan arahan pihak atasan ?

Nah! sekarang terdedah juga akhirnya apabila seorang Pakar Patologi dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand membuat pendedahan bahawa 80% kemungkinan Teoh Beng Hock dibunuh. Kepakaran Dr Pornthip ini memang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Beliau pernah muncul dalam rancangan 1 jam terbitan National Geographic.

Pakar: 80% kemungkinan Teoh dibunuh

Seorang pakar patologi dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand membuat pendedahan yang mengejutkan dalam inkeus kematian Teoh Beng Hock pagi ini dengan menyatakan bahawa setiausaha politik itu mungkin telah dicekik sebelum jatuh dari tingkat 14 Plaza Masalam.

Katanya, terdapat tanda bulat pada leher Teoh yang menunjukkan dia 'dicekik'.

Menurutnya lagi, retakan pada tengkorak Teoh bukan satu kecederaan akibat terjatuh.

Manakala kecederaan pada lubang dubur Teoh, katanya, boleh disebabkan dicucuk dengan objek sebelum dia jatuh.

Ini katanya, berdasarkan kepada gambar-gambar yang diambil di tempat Teoh ditemui jatuh.

Dr Pornthip membuat kesimpulan bahawa kemungkinan 80 peratus Teoh dibunuh dan 20 peratus dia membunuh diri.

Beliau juga tidak bersetuju dengan pandangan pakar-pakar forensik bahawa Teoh "jatuh dalam keadaan sedar" tetapi sebaliknya menegaskan bahawa mangsa mungkin tidak sedar.

Beliau memberi tiga sebab dalam membuat kesimpulan tersebut, iaitu:

1) Laporan bedah siasat menyatakan mangsa masih hidup ketika jatuh di tanah, tetapi beliau (Dr Pornthip) tidak menemui kecederaan untuk melindungi diri.

2) Beliau menemui luka-luka yang kelihatan berlaku sebelum mangsa jatuh.

3) Kecederaan pada bahagian dada adalah akibat impak awalan.

Beliau memberi keterangan sebagai saksi pakar di inkues tersebut yang diadakan untuk menentukan punca kematian Teoh.

Dr Pornthip adalah pengarah dan pengasas bersama Institut Pusat Sains Forensik Kementerian Keadilan Thailanad dan dianggap pakar dalam siasatan kes-kes pembunuhan yang rumit.

Teoh - setiausaha politik kepada exco Selangor, Ean Yong Hian Wah - ditemui mati selepas memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di tingkat 14 Plaza Masalam berhubung dakwaan salahguna wang negeri pada 15 Julai lalu.

Source : malaysiakini

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger