Thursday, August 16, 2012

Nasha yang tak cerdik

Sebagai pemimpin, sewajarnya memiliki kebijaksanaan dan kewibawaan agar tidak mudah dieksploitasi oleh pihak musuh. Apatah lagi pemimpin sebuah parti politik Islam yang syumul. Malangnya, apa yang berlaku pada bekas Timbalan Presiden PAS tu amat mendukacitakan seluruh pimpinan dan ahli parti itu. Wajarkah seorang pemimpin seperti Nasharudin buat kenyataan media yang senada dengan kehendak UMNO dalam suasana bahang pilihanraya semakin dekat?

Bagi penulis, bukanlah satu yang pelik jika DAP menentang Hudud kerana telah sedia maklum parti itu dipimpin dan dianggotai oleh orang bukan Islam. Namun mutakhir ini, penentangan terhadap Hudud dah semakin kendur bila orang yang sekeras Karpal Singh sendiri dah mula menunjukkan sikap terbukanya untuk berbincang soal undang-undang Islam itu.

Kita semua tahu dalam keadaan UMNO melakukan serangan fitnah terhadap DAP berkaitan Hudud hingga memperalatkan seorang guru pondok mengeluarkan fatwa songsangnya "Sokong DAP haram", boleh pulak Nasha buat kenyataan yang senada dengan kehendak UMNO sebaik sampai dari Jeddah baru-baru ni. Dalam kenyataannya, Nasha meminta agar PAS meninggalkan Pakatan jika DAP menentang Hudud".

Walau Nasha menafikan beliau akan meninggalkan PAS untuk masuk UMNO, namun tindak-tanduknya itu serupa je dengan Hasan Ali dulu yang kerap bertindak membelakangi parti. Akhirnya, Hasan Ali terpaksa dipecat kerana sikap bodohnya itu merugikan PAS dan Pakatan Rakyat.

Pelik bin ajaib bagi seorang yang terpelajar seperti Nasha boleh termakan umpan yang dipasang UMNO. Takkanlah boleh jadi sebodoh itu hingga tak boleh mengambil pengajaran dari pendekatan yang diambil oleh parti AKP Turki, An-Nadha Tunisia dan Ikhwanul Muslimin Mesir.

Kalau nak buat perbandingan dengan PAS, rasanya Ikhwanul Muslimin pilihan terbaik. Kita semua tahu, gerakan Ikhwan telah diharamkan menyertai pilihanraya di zaman rejim Mubarak. Justeru, gerakan Islam Mesir itu telah mengambil pendekatan bijak dengan menggunakan parti-parti lain untuk menyertai pilihanraya. Alhamdulillah, kesan daripada Revolusi Rakyat Mesir di awal tahun, akhirnya calon-calon Ikhwan telah memenangi hampir kesemua kerusi yang ditandinginya dalam pilihanraya baru-baru ini dan menguasai lebih 60 peratus Parlimen Mesir.

Adakah Nasha beranggapan Ahli Majlis Syura Ulama' PAS silap buat keputusan bila mengambil pendekatan Tahaluf Siyasi bersama DAP dan PKR?

Rasanya Nasha perlu banyak belajar lagi daripada orang seperti Nik Aziz, Hj Hadi, Mat Sabu, Salahuddin, Husam, Mahfuz, Ust Abu Bakar Chik dan lain-lain pimpinan PAS yang telah ditarbiyyah secara haraki dalam jamaah ini.

Penulis nasihatkan agar Nasha bermuhasabah diri sebelum menuding jari pada orang lain. Ingatlah, segala tindak-tanduk kamu mutakhir ini memang amat mendukacitakan seluruh warga PAS dan juga rakan Pakatan Rakyat.

Terserlah sungguh kebodohan sendiri bila mana masih boleh percaya dengan sebuah parti munafiq yang memang terbukti memusuhi Islam, menjadi talibarut Zionis dan mengkhianati bangsa sendiri.

Wallahu'alam.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger