Friday, October 22, 2010

Ingatkan ada PhD cerdik, rupanya bodoh

Penulis teringat kata-kata Raja Komando dalam satu ceramahnya. Katanya "Tuan puan, ibu bapa sekelian, pastikan anak kita tak jadi ahli UMNO sebab mereka akan jadi bodoh sampai mati..." Kalau orang yang waras dan alignmnet otak mereka betul, sudah tentu akan mentertawakan ucapan seorang lagi Timbalan Menteri UMNO dalam Perhimpunan UMNO hari ini. Kecualilah ahli dan penyokong parti itu yang memang dah sedia bebal.

Antaranya dia menyeru orang ramai supaya tidak tertipu dengan pembangkang yang didakwanya tidak mahu menilai ekonomi negara meningkat maju.

Pembaca boleh nilai sendirilah betapa rendahnya level minda orang yang ada PhD ni. Ada ke dia kata pembangkang sengaja menafikan peningkatan ekonomi negara. Lebih menampakkan kebodohan sendiri bila dia kata pembinaan menara 100 tingkat akan dapat menjana ekonomi negara.

Kita nak tanya Doktor Falsafah bodoh ni adakah dengan pembinaan pelbagai bangunan pencakar langit itu akan mampu menjana ekonomi? Atau sekadar mahu menunjuk-nunjuk pada dunia luar bahawa Malaysia hebat namun hakikat sebenarnya menanggung hutang hampir 500 bilion.

Kita ambil contoh Cina. Hari ini 'Singa Asia' dikenali sebagai gergasi ekonomi baru dunia dan dijangka dalam tempoh 3 tahun lagi Cina merupakan kuasa No.1 ekonomi di atas planet ini. Pembangunan infrastruktur secara menyeluruh telah dilaksanakan secara intensif dan mengikut keperluan bagi menarik dan menampung permintaan pelabur tempatan dan luar sejak kerajaan Cina membuka negaranya pada pasaran terbuka.

Dalam Laporan Bajet 2009, kerajaan Cina masih ada lebih wang berjumlah USD 2 trilion (USD 2,000,000,000,000) yang tak terusik. Lebihan ini digunakan untuk pelaburan di luar negara.

Berbeza dengan negara kita. Hari ini saja Malaysia menanggung hutang berjumlah RM500 bilion ekoran kebodohan dan kerakusan pemimpin UMNO mentadbir negara. Dalam keadaan negara kekurangan cash-flow tapi masih nak tunjuk gah di mata dunia dengan cadangan pembinaan menara 100 tingkat pulak.

Kita tengok apa jadi dengan Petronas Twin Tower. Hanya sebatang saja yang digunakan. Yang sebatang lagi masih kosong tak ada yang mahu sewa. Dulu ada cadangan nak menjual yang sebatang lagi tu pada Brunei tapi kerajaan Brunei tak berminat. Nak buat apa beli kalau setakat untuk bermegah tapi tak digunakan. Puak-puak UMNO ni ingat kerajaan Brunei bodoh sangat kah?

Inilah perangai pemimpin UMNO yang langsung tak mahu mengaku kesalahan sendiri. Dah menyeleweng wang rakyat berbilion ringgit tapi masih angkuh. Kalau di Korea dan Jepun, dah lama pemimpin begini dibuang rakyat ke dalam tong sampah. Malangnya kat Malaysia ni lain sikit, sebab majoriti Melayu Bumiputera masih berfikir menggunakan kepala lutut.

Si Timbalan Menteri paloi tu turut menegaskan pelaburan besar-besaran dalam infrastruktur merupakan strategi bijak mempelbagaikan pelaburan supaya negara tidak terlalu bergantung pada pelaburan asing.

Persoalannya atas dasar apa si bodoh ni boleh cakap pelaburan besar dalam penyediaan infrastruktur boleh menjana kepelbagaian pelaburan sedangkan pelaburan swasta domestik pun lari keluar.

Ini cakap orang gila ke atau saja berucap sekadar mengampu bosnya serta terus memperbodohkan para perwakilan dungu yang hanya tahu bertepuk dan ternganga mulut sambil membayangkan projek itu dan ini menjelang PRU13. Lebih melucukan ada yang terlena sampai meleleh air liur. Bila orang lain bersorak, dia terus terjaga dan ikut bertepuk sama.

Penulis bukanlah pakar ekonomi tetapi menurut Prof Dr Jomo, hingga tahun 2010 tiada peningkatan pelaburan tempatan malah berlaku kemerosotan mendadak. Kalau dah pelabur tempatan sendiri tak berminat nak melabur dalam negeri, bagaimana bisa boleh berlaku peningkatan ekonomi.

Seperkara lagi macamana pelabur asing nak masuk melabur jika pelabur tempatan sendiri takut nak melabur. Apatah lagi baru-baru ini tycoon Virgin, Sir Richard Branson mengakui salah satu punca utama pelabur asing tak masuk ke Malaysia disebabkan Kes Liwat II Anwar Ibrahim yang sedang dibicarakan.

Di sudut logiknya, apa kena mengena kes liwat itu dengan sikap pelabur luar.

Sebenarnya para pelabur asing menjadikan Kes Liwat II ini sebagai indikator jelas betapa rosaknya sistem keadilan dan kehakiman Malaysia yang telah dikuasai oleh rejim kerajaan UBN yang zalim dan korup. Justeru, sudah tentu mereka takut untuk masuk melabur kerana tiada jaminan keselamatan pelaburan mereka.

Hari ini ekonomi negara hanya bergantung pada pelaburan awam (kerajaan) di sektor perkhidmatan dan pembangunan. Menurut Dr Jomo, untuk short-term memang ekonomi mampu bertahan secara pasif. Namun bagi jangka masa panjang, ekonomi negara akan menjadi lumpuh sepenuhnya bila kerajaan sudah tiada kemampuan untuk berbelanja.

Di ketika pelaburan asing begitu galak masuk ke negara jiran seperti Singapura, Indonesia dan Thailand, boleh pulak si menteri bebal ni cakap ".... negara tidak terlalu bergantung pada pelaburan asing."

Inilah dia mentaliti seorang Timbalan Menteri UMNO yang berkelulusan PhD tetapi bodoh macam lembu. Nasib baiklah dia ni duduk dalam UMNO yang terdiri daripada ahli dan penyokong yang sama paloi. Yang mereka tahu hanya angguk, angguk, angguk... macam To'keq.

Kesian penulis tengok ramai Melayu Bumiputera hari ini diperbudakkan semahunya oleh barisan pimpinan UMNO yang telah menipu mereka berpuluh tahun.

Nasib kaulah yek...

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger