Sunday, September 7, 2014

Fantastic 4 mahu PAS ditendang keluar

Melihat senario terkini sudah cukup untuk membaca pendirian Hj Hadi dan sekutunya untuk bawa PAS keluar Pakatan tapi bukan bertindak keluar sendiri kerana tak mahu dicop pengkhianat. Mahu ditendang. Semalam SU Majlis Syura Ulama tak semena-mena keluar statement tak setuju Wan Azizah jadi MB kerana tak mampu memikul tugas tu. Decision tersebut dilapurkan telah dipersetujui bersama oleh TG Nik Aziz, TG Harun Din, TG Hj Hadi,  Tuan Ibrahim dan Ust Nik Zawawi. Saya rasa TG Nik Aziz tiada dalam perbincangan itu. Beliau sekadar dimaklumkan saja oleh geng Fantastic 4 itu. Saya masih yakin dengan pendirian Mursyidul Am yang tetap bertegas PAS mesti perkukuhkan PR.

Sumber menyebut Fantastic 4 telah sepakat menghantar 3 nama ke istana sebagai calon MB. Tak mustahil kesemua nama itu ADUN PAS. Andai Sultan memilih dari PAS sebagai MB, tentunya konflik ini berpanjangan kerana PAS mengkhianati konsensus Pakatan yang telah sepakat post MB Selangor dari PKR. Mungkin PRN boleh terjadi. Adakah ini 'grand design' Najib-Hadi untuk menghancurkan Pakatan bagi menjayakan Kerajaan Perpaduan di negeri terkaya itu?

Apa motif mereka berempat ini? Kenapa masih tak berpuashati dengan pemecatan TSKI yang terbukti menyalahguna kuasanya dalam isu penyelesaian hutangnya RM70 juta dengan Bank Islam? Apakah Hj Hadi dan regunya kini bersikap double-standard kerana TSKI rapat dengan mereka?

Dalam forum di Terengganu, Hj Hadi menyebut PKR yang jadi punca konflik di Selangor. Masalah PKR. Hairan juga Presiden PAS tak tahu menahu masalah TSKI. Ini bukan masalah parti tapi individu. Umum kini tahu sebab-musabab PKR terpaksa pecat TSKI ekoran kedegilannya enggan meletak jawatan MB walau telah dinasihati. Bukan soal hutangnya tapi cara penyelesaian hutang itu melibatkan kepentingan rakyat negeri. Ini hal yang serius kerana melibatkan integriti kerajaan PR Selangor. Malahan ramai ADUN PAS sendiri mengadu pada PKR minta Khalid ditukar segera.

Sekitar jam 3.00 pagi tadi saya dapat maklumat yang mengesahkan maklumat awal yang saya terima minggu lalu. Sejumlah dana yang begitu besar telah disalurkan kepada seseorang bagi menjayakan agenda Kerajaan Perpaduan ini. Saya ada angka yang tepat tapi tak berhasrat untuk dikongsi di sini. Ramai juga yang dapat durian runtuh dari dana tersebut. Siapa mereka? Fikirlah sendiri.

Hakikatnya memang PAS mahu ditendang keluar oleh Pakatan. Salah seorang penulis buku politik melahirkan rasa marahnya "Kali ni Hj Hadi memang mahu Pakatan hancur dan tak peduli kalau PAS berpecah".

Wallahu'alam.

No comments:

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger