Tuesday, October 5, 2010

UMNO Musyrik !!! Bagaimana ahli dan penyokongnya?

Pembaca mungkin merasakan penulis suka menuduh atau menghukum UMNO sebagai parti sesat atau lebih tepatnya munafiq atau kafir. Jika diimbas kembali beberapa artikel sebelum ini pun penulis banyak menjelaskan dengan hujah Al-Qur'an bagi membuktikan bahawa UMNO memang sesat. Niat penulis hanyalah satu. Yaitu mahu menyatakan yang haq sebab penulis sentiasa ingat pesanan Rasulullah "Sampaikanlah daripada aku walau sepotong ayat."

Baru-baru ini penulis ada membaca sebuah buku bertajuk "Aqidah Yang Menggoncang Dunia" dan isi perbahasannya adalah berkaitan dengan pengaruh pemikiran Assyahid Sayyid Qutb Terhadap Gerakan Islam.

Antara tajuk perbahasan yang menarik perhatian penulis ialah Konsep Hakimiyyah Dalam Tauhid Uluhiyyah.

Dalam menghuraikan tentang Al-Ilahiyat, Sayyid Qutb lebih menekankan pada aspek Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah. Dan aspek utama yang dikemukakan olehnya ialah konsep Hakimiyyah Allah, yaitu menyentuh tentang hak Allah dalam menentukan hukum dan sistem perundangan manusia sebagai hamba dan makhluk-Nya.

Mengenai Tauhid Uluhiyyah, Sayyid Qutb telah memperluaskan perbahasannya kepada soal-soal Hakimiyyah dan Tasyri'. Ianya merupakan satu perkara baru dalam konteks perbahasan ilmu Tauhid. Dan Maududi merupakan pelopor pertama kepada perbincangan ilmu ini yang dibuat secara terbuka dan meluas.

Dalam menjelaskan persoalan ini, Maududi telah mengemukakan beberapa potong ayat Al-Qur'an. Ayat-ayat tersebut ialah ;

Surah At Taubah (9) : ayat 31

"Mereka menjadikan orang-orang alimnya (pendita-pendita) dan paderi-paderi mereka sebagai tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al-Masih putera Maryam, padahal mereka hanya diperintah menyembah Tuhan Yang Maha Esa, tiada Ilah (Tuhan) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

Surah Al Jaatsiyah (45) : ayat 23 ;

"Apakah kamu pernah melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Ilah (tuhannya) dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya...."

Surah Asy Syuura (42) : ayat 21 ;

"Apakah mereka mempunyai Syuraka' (sekutu-sekutu) yang mensyari'atkan untuk mereka dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah ?"

Maududi menjelaskan di dalam ayat-ayat ini terdapat sebutan Ilah dan Syuraka' (sekutu-sekutu) sebagai menggantikan Ilah. Ilah yang dimaksudkan di sini bukan merujuk kepada Tuhan yang berkuasa memberi manfaat dan mudarat, tetapi Ilah dalam konteks menerima perintahnya sebagai Syari'ah, memerintah dengan perintahnya dan menegah dengan tegahannya. Begitu juga mengikutinya dalam menentukan halal dan haram dan mendakwa mereka (Ilah) mempunyai hak ke atas perkara-perkara tersebut.

Konsep syirik yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut adalah syirik kepada Allah dari sudut Uluhiyyah. Dalam ayat-ayat ini jelas menunjukkan bahawa orang-orang yang menerima apa yang diciptakan oleh seseorang ataupun sekumpulan manusia daripada undang-undang, ataupun Syari'ah atau garis panduan sebagai undang-undang yang sah, sedangkan ia tidak berdasarkan kepada perintah Allah, sesungguhnya orang-orang yang menerimanya itu telah syirik kepada Allah dari sudut Uluhiyyah.

Maududi menegaskan al-Hakimiyyah adalah sebahagian daripada al-Uluhiyyah.

Assyahid Sayyid Qutb banyak membincangkan Tauhid Uluhiyyah dari sudut Ubudiyyah dan Tasyri' serta zat dan sifat di dalam tafsirnya Fi Zilal al-Qur'an. Beliau mengambil pendekatan al-Tauhid berdasarkan permasalahan kefahaman umat Islam tentang al-Tauhid pada zamannya dan berlanjutan ke hari ini. Puncanya bila mana kefahaman Islam yang dimiliki oleh umat Islam telah dirosakkan oleh fahaman sekularisma yang menjajah pemikiran umat manusia seluruhnya. Fahaman ini yang memisahkan kedaulatan hukum Allah daripada aspek politik pemerintahan. Perkembangan fahaman inilah yang menjatuhkan kerajaan Uthmaniyyah, yang merupakan Khilafah Islam terakhir.

Penulis ingin mengutarakan ulasan Sayyid Qutb tentang al-Uluhiyyah dari sudut Hakimiyyah dan Tasyri'.

Dalam konteks ini, Sayyid Qutb menjelaskan mengenai Syari'ah dan Hukum. Beliau memberikan penekanan yang lebih terhadap hal ini kerana di sudut Tauhid, ia dianggap sebagai perkara baru di sudut perbahasan ilmu. Sedangkan Tauhid Uluhiyyah dari sudut zat dan sifat telah menjadi perbahasan tradisi dalam ilmu Tauhid sejak zaman Salafussoleh.

Bagaimanapun konsep Uluhiyyah yang dihuraikannya dari sudut Hakimiyyah dan Tasyri' ini tidak lari daripada asas yang menjadi pegangan para Ulama' sebelumnya. Antaranya beliau menjelaskan bahawa setiap orang yang mengucapkan lafaz kalimah Syahadah, masih belum dianggap bersyahadah melainkan mereka menunaikan kandungan dan tuntutan Syahadah tersebut, yaitu mereka tidak boleh mengambil selain dari Allah sebagai Ilah (yang diberikan pengabdian). Justeru mereka tidak boleh mengambil Syari'ah selain daripada Syari'ah Allah. Ini kerana menurutnya ciri Uluhiyyah yang paling khusus ialah menentukan Syari'ah kepada hamba-Nya. Sementara ciri Ubudiyyah yang paling khusus ialah menerima sepenuhnya hukum daripada Allah.

Sayyid Qutb juga mengatakan bahawa adalah suatu nikmat yang tinggi daripada Allah apabila ditentukan dakwah Rasulullah S.A.W. sejak hari pertama kerasulannya ialah seruan Tauhid yang terkandung dalam Syahadah. Hal ini bukanlah perkara mudah mengikut perhitungan biasa kerana menurutnya orang-orang Arab ketika itu sedia mengetahui dari sudut bahasa mereka makna 'Ilah' dan kalimah Syahadah. Mereka mengetahui bahawa al-Uluhiyyah bermakna al-Hakimiyyah yang tertinggi. Mereka juga sedia mengetahui bahawa mentauhidkan Uluhiyyah dan mengEsakan Allah dari sudut ini bermakna sedia merungkaikan seluruh kedaulatan yang dimiliki oleh para pendita, ketua-ketua qabilah, para pimpinan dan pemerintah. Kedaulatan ini seluruhnya wajib dikembalikan kepada Allah.

Orang-orang Arab ketika itu, kata Sayyid Qutb lagi, sedia mengetahui kalimah Syahadah adalah pernyataan revolusi terhadap kedaulatan yang berkuasa di muka bumi. Ini berdasarkan kedaulatan itu merupakan rampasan daripada ciri Uluhiyyah Allah yang paling utama. Ianya juga pernyataan revolusi ke atas segala perundangan yang ditegakkan di atas kuasa-kuasa rampasan tersebut.

Sayyid Qutb menegaskan Syahadah dengan maknanya yang paling hampir ialah mengEsakan Allah dari sudut al-Uluhiyyah, dan tidak mempersekutukan bersama-Nya dengan sesuatu pun daripada makhluk-Nya pada mana-mana ciri Uluhiyyah-Nya. Ciri-ciri al-Uluhiyyah yang paling khusus ialah hak al-Hakimiyyah yang mutlak. Kemutlakan Hakimiyyah ini pula menjadi asas kepada hak menentukan Syari'ah kepada hamba-Nya, hak menentukan skim kehidupan mereka dan juga hak menentukan nilai-nilai dalam kehidupan tersebut.

Oleh yang demikian, katanya, Syahadah tidak akan tertegak dan terlaksana melainkan dengan mengiktiraf bahawa Allah sahajalah yang berhak ke atas segala-galanya itu.

Persoalan al-Hakimiyyah dan Tasyri' ini menjadi lebih penting kepada Sayyid Qutb apabila beliau menegaskan bahawa al-Hakimiyyah adalah asas kepada al-Din. Tegasnya bahawa dalam agama Islam persoalan Syari'ah adalah sama dengan persoalan aqidah itu sendiri dalam menentukan sifat-sifat Islam ataupun syirik. Ini kerana persoalan Syari'ah adalah sebahagian daripada persoalan aqidah. Malah jika diperhatikan kepada realiti al-Din sebagaimana yang ditegaskan oleh al-Qur'an, begitu jelas bahawa hakikat Syari'ah adalah aqidah itu sendiri.

Seterusnya Sayyid Qutb menjelaskan bahawa semenjak beberapa kurun yang panjang pihak musuh-musuh Islam telah menggunakan pelbagai cara untuk merosakkan kefahaman tentang al-Din itu sendiri. Sehinggakan kalangan ahli agama sendiri memahami bahawa persoalan al-Hakimiyyah adalah persoalan yang terpisah daripada persoalan aqidah.

Mereka beranggapan tidak akan terkeluar daripada Islam jika pemerintahan itu keluar daripada pemerintahan yang telah digariskan oleh Allah. Walhal tegas Sayyid Qutb bahawa agama ini tidak mengenali pemisahan antara Aqidah, Ibadah dan Syari'ah.

Begitu juga beliau mengatakan bahawa orang-orang yang menghukum syirik terhadap penyembah-penyembah berhala tetapi tidak menghukum dengan hukuman yang sama terhadap orang-orang yang berhukum kepada Toghut. Mereka itu, tegas Sayyid Qutb, tidak membaca al-Qur'an dan tidak memahami realiti al-Din. Dalam hal ini beliau membawa sepotong ayat al-Qur'an yang bermaksud ;

"Jika sekiranya kamu mentaati mereka, nescaya kamu tergolong ke dalam golongan orang Musyrikin."

Dalam menghuraikan ayat ini, Sayyid Qutb memetik tafsiran Ibn Kathir yaitu, jika sekiranya kamu mengundurkan diri dari melaksanakan perintah Allah dan Syari'ah-Nya ke atas kamu, sebaliknya kamu mengambil pandangan lain dan lebih mengutamakannya daripada perintah dan Syari'ah Allah, itu adalah Syirik.

Dalam konteks ini Sayyid Qutb menyimpulkan bahawa kewujudan gama Islam ialah wujudnya Hakimiyyah Allah. Apabila ternafi al-Hakimiyyah, maka ternafilah wujud agama ini pada hakikatnya.

Penulis masih ingat tentang sepotong ayat dalam Surah Al-An'aam (6) : ayat 159 ;

"Sesungguhnya orang-orang yang memecah-belah agamanya dan mereka (terpecah) menjadi beberapa golongan, tidak ada sedikit pun tanggungjawab mu terhadap mereka. Sesungguhnya urusan mereka hanyalah (terserah) kepada Allah, kemudian Allah akan memberitahu kepada mereka apa yang telah mereka lakukan."

Dalam ayat ini, Prof Dr Hamka telah menafsirkannya sebagai "Barangsiapa yang ada keyakinan dalam hati bahawa ada sistem lain yang lebih baik daripada Islam, maka kafirlah mereka walau masih bersolat."

Manakala fatwa Syeikh Mustafa Sabri dalam menyentuh tentang pemerintahan sekular ini, beliau menegaskan "Jalan pintas menjadi kafir ialah dengan memisahkan agama daripada pemerintahan."

Bagaimana dengan UMNO dan penyokongnya?

Kita semua tahu UMNO adalah sebuah parti kebangsaan Melayu yang berfahaman sekular. Dan sejak merdeka UMNO telah mengetuai pemerintahan negara.

Jelas di sini bahawa UMNO adalah sebuah parti Musyrik kerana dengan sengaja mengambil sistem pemerintahan toghut ciptaan manusia (penjajah) dan menafikan sistem pemerintahan Islam sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah SWT. UMNO juga menafikan perlaksanaan Undang-Undang (al-Hakimiyyah) Allah.

Oleh kerana UMNO berjaya menjadi pemerintah sejak sekian lama di atas undi rakyat dalam pilihanraya umum, maka setiap orang Islam yang mengundi UBN turut sama syirik kepada Allah. Ini adalah kerana Setiap undi yang diberikan bermakna redha dan menyokong segala dasar dan undang-undang yang diguna-pakai oleh pemerintah.

Semuga nukilan ini menjadi titik-tolak untuk kita melakukan hijrah yang sebenar.

Jazakallah.

Sunday, October 3, 2010

Anwar and RPK clash over pace of reform

LONDON, Oct 3 — Which comes first? Change or popular support? Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim was forced to state his case for the support of civil society after maverick blogger Raja Petra Kamarudin, who is a figurehead for various grassroots movements in Malaysia, challenged Pakatan Rakyat (PR) over their commitment to reform.

In a dialogue with Malaysians here yesterday, Raja Petra (picture, second from left), commonly known as RPK on his controversial Malaysia Today website, threatened to pull out from suppporting PR in the upcoming Galas by-election as PR had failed to deliver on promises agreed before the March 2008 elections.

In that historic elections saw the fledgling opposition pact sweep into power in five states and gain 82 seats in Parliament, denying Barisan Nasional (BN) their customary two-thirds majority in the legislative house.

But Anwar pleaded for understanding as many of the reforms could not be implemented without control of federal government and insisted that civil society should help PR come into power so that these reforms could come to past.

Raja Petra said that “prior to March 2008, we sat down for months and formulated the People’s Declaration which was an improved version of an earlier document, Agenda for Change whose author was Anwar himself when he was in prison,” the blogger who is in self-imposed exile in the UK said, referring to the former deputy prime minister’s time in prison after being sacked and then charged with sodomy and abuse of power.

The maverick blogger described how the declaration, which encompasses a wide range of issues from the economy, education, healthcare and politics, was presented to the three parties that make up PR and other opposition parties and claimed that “it was accepted more or less as an election manifesto. Because of that we went to the ground, we campaigned and criss-crossed Malaysia.”

However, he expressed his unhappiness that PR had yet to deliver on the promises in the manifesto despite being in power in several states for over two-and-a-half years. He cited examples such as the lack of newspapers, especially in Malay, by the state governments controlled by PR as it was necessary to fight the media battle leading up to the next general elections.

He compared the pace of reforms to the UK, where the Liberal Democrats only agreed to a coalition government with the Conservatives after being promised wide-ranging reforms would be implemented within two years.

“We have given PR two-and-a-half years but not a single reform has been implemented. Some can be done immediately, some two years, some 20 years. At least let us see some, then we will be quite happy and we will continue to support PR in every by and general election including Galas,” he said.

He said that PR’s huge gains in the elections was due to the support from civil society who were a genuine “third force” and cited examples such as the Bersih and Hindraf rallies in 2007 which championed free and fair elections and lobbied for Indian rights respectively.

Raja Petra reminded PR that “we the people are the boss” and the coalition needed to thrash out issues with civil society if it wanted to form federal government.

But Anwar responded by stating that PR recognised the clamour for change from the electorate and that “our friends in civil society must continue to work with us as a team. We need civil society as we cannot rely on Umno-controlled media.”

However, the PKR de facto leader insisted that the alliance’s hands were tied as much of the power to implement reform were centralised in the federal government.

Nonetheless, the Permatang Pauh MP listed several changes that have been implemented including the replacement of direct tenders with open tenders, a policy he said, had allowed Kedah to reduce quit rent to an amount totalling RM15 million but maintain revenue as it was getting better prices for timber in the state.

He also cited the Freedom of Information bill that was being enacted in Selangor, although it was still subject to the federal-level Official Secrets Act.

Anwar also added that Selangor was in the process of preparing Selangor Kini, a daily newspaper that had a targetted print run in the hundreds of thousands to be distributed to households in Selangor to combat Umno-controlled media especially among the Malay electorate.

Raja Petra also expressed his frustration at the calibre of candidates that PR had run in the last general election and offered “credible and reliable” candidates to run under PR.

He cited the fact that many PR leaders had to run for Parliament and state assembly seats as well as the fact that several legislators had defected or left PR since March 2008, most notably resulting in the BN take over of Perak in early 2009.

"When my wife saw some of the candidates she said 'I wouldn't even trust him to walk my dog let alone be my representative,'" he quipped.

by Shannon Teoh

- themalaysianinsider

SABAH - Tahniah Halik Kerana Tidak Pilih Bulu

SYABAS dan tahniah kepada Ketua Cabang PKR Tenom, Datuk Halik Zaman atas kenyataanya yang berterus terang membongkar kezaliman pemimpin UMNO, khususnya Ketua Wanita UMNO Tenom yang rakus membolot semua projek pembangunan di Tenom bernilai ratusan juta seperti yang didedahkan Halik, yang juga bapa saudara kepada Ketua Wanita itu.

Sungguh pun begitu, kelantangan Halik masih boleh diragui kerana mungkin juga Halik sekadar bersandiwara semata-mata bermotifkan politik untuk menarik perhatian dalam usahanya meraih sokongan rakyat di sini untuk tujuan survival politiknya seperti mana yang pernah dilakonkannya ketika di zaman pemerintahan kerajaan USNO dan Parti Berjaya suatu ketika dahulu.

Jika benarlah apa yang didedahkan Halik tentang keburukkan ‘Anak Buahnya’ itu selaku Ketua Wanita UMNO Tenom, maka rakyat Tenom tidak merasa ragu-ragu ‘menabik’ hormat ketelusan dan pendirian Halik untuk mempertahankan hak rakyat di sini dari terus dirompak tanpa belas kasihan.

Pemikiran rakyat ketika ini berada dalam situasi dilema sama ada rakyat akan terus percaya semua celoteh itu atau sebaliknya, kerana di dalam kepala dan hati rakyat sama ada Halik atau Ramahjan adalah sejenis spesis yang sama sahaja yang lahir dan dihidupkan dalam satu sangkar emas.

Namun begitu, apa yang dikatakan Halik tentang pengabaian tanggung jawab pemimpin-pemimpin UMNO-BN yang berusaha bertungkus lumus mengangkat mereka ke takhta ‘Aku Yang Berhormat’ menerusi proses demokrasi ‘Peti Undi’ tetap akan menerima pembalasannya pada PRU13 nanti.

Rakyat sekarang di abad ke-21 lebih matang berfikir dan mampu menilai mana-mana jenis pemimpin yang sekadar pemimpin ‘bermuka-muka’ termasuklah pemimpin yang suka menggunakan ‘wang’ sebagai sandarannya untuk berkuasa seterusnya melebarkan empayar dalam niatnya untuk terus ‘memperkulikan’ rakyat.

Berapa lama lagi UMNO-BN boleh memperkulikan rakyat atau berapa lama lagikah Halik boleh bersuara lantang sebagai ‘Wira Kalawon’ Murut dalam bentuk ‘celup’ konon kebangkitannya di Parlimen Tenom sebagai Ketua PKR di sini untuk membela rakyat khususnya usahanya membaikpulih calar yang terukir di dahi setiap masyarakat Murut yang pernah digelar ‘Murut senang diurut, Dusun senang disusun’ ketika era kerajaan Parti Berjaya suatu ketika dahulu.

Apa Pun, semuanya tersandar di bahu Halik kerana UMNO-BN yang bakal ditolak rakyat pada PRU13 kelak, apakah Halik boleh melakukan yang yang lebih baik selepas UMNO-BN? Sama-samalah kita tunggu!

Salam Hormat.

oleh Mantan Pemimpin Parti Berjaya

- sabahkini

Usah 'Hukum' Usaha Pulih Demokrasi Parti, kata Aziz Bari

SHAH ALAM 3 OKT - Penganalisis politik, Profesor Aziz Bari berpendapat tidak adil bagi pihak tertentu untuk 'menghukum' Parti Keadilan Rakyat (PKR) semata-mata wujud masalah pada proses pemilihan peringkat cabang parti itu.

Menganggap ia sebagai perkara baik dalam memperkasa demokrasi kepada rakyat Malaysia, beliau berkata, sebarang masalah mahupun kelemahan adalah petunjuk kedudukan kuasa rakyat dipulihkan.

"Di mana-mana negarapun, (perkara) yang baru diperkenalkan akan berhadapan masalah tetapi saya harap pada masa depan, ia akan bertambah baik," katanya kepada TV Selangor, hari ini.

Aziz mengulas paparan negatif media arus perdana memapar dan membesar-besar masalah pada proses pemilihan di beberapa cabang PKR walaupun 95 peratus cabang lain di seluruh negara, berjalan lancar.

Sebagai parti politik yang baru dan tidak memiliki prasarana lengkap, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu berkata, rancangan pemilihan langsung harus dilihat sebagai langkah positif.

"Ini kali pertama pemimpin dipilih ahli parti secara terus. Kedua, kedudukan PKR itu dengan sendirinya terdedah pada sabotaj dan pendedahan media yang negatif. Malah, ramai ahli begitu teruja untuk menggunakan hak mereka.

"Kerana tidak ada pengalaman, maka kekecohan dan mungkin salah prosedur serta masalah lain berlaku. Ini perkara biasa," katanya.

Beliau berharap prosedur sistem pemilihan dapat diperbaiki pada masa depan supaya PKR mampu menerajui budaya politik baru dalam proses demokrasi di negara ini, dengan menghakis anasir asing baik dalam mahupun pihak luar.

"Saya rasa kalau prosedur sistem itu telus, mereka yang nak mensabotaj itu akan berasa malu dan menghentikan kerja mereka. Pada saya, sabotaj dibolehkan selagi sampai ke tahap jenayah," katanya.

oleh Radzi Razak

Umno BN Sebenarnya Gagal Asing Dana Halal, Haram

IPOH 3 OKT: Kerajaan Umno Barisan Nasional bukan sahaja gagal membezakan antara sumber halal dan haram , malah gagal mengasingkan sumber kewangan dari sumber dana halal dan haram sepanjang lebih 50 tahun memerintah negara ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri ( Adun) Titi Serong, Khalil Idham Lim, berkata kerajaan Umno BN menerima apa sahaja sumber kewangan dari sektor perjudian mahupun arak melalui kutipan cukai ke dalam perbendaharaan negara.

"Sudah lebih 50 tahun BN memerintah Pulau Pinang dan Malaysia, ternyata mereka gagal membezakan dan mengasingkan wang judi dengan wang halal," kata Timbalan Yang Dipertua PAS Parit Buntar itu dalam laman blognya.

Beliau merujuk kecaman pimpinan Umno yang mengkritik kerajaan Pulau Pinang kononnya memberi sumbangan wang hasil judi berjumlah RM100 kepada warga emas beragama Islam, sedangkan dakwaan itu tidak benar.

Sebaliknya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang baru dua tahun memerintah, sudah mengasingkan dana yang diterima daripada kelab lumba kuda untuk kebajikan masyarakat bukan Islam manakala sumber halal kepada umat Islam.

Khalil secara sinis menyindir perbuatan pimpinan Umno yang sedaya upaya cuba merendah-rendahkan bantuan kebajikan kepada warga emas itu sehingga ditempelak bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainol Abidin yang menyatakan, penerima bantuan tidak bersalah dalam konteks itu.

Mohd Asri sebelum ini menyeru Umno supaya tidak menakut-nakutkan warga Pulau Pinang dengan dakwaan kerajaan negeri menipu sumber kewangannya bagi membiayai program membantu golongan miskin termasuk umat Islam.

Hakikatnya, Khalil berkata, wang kutipan hasil judi bagi Malaysia dalam tempoh setahun berjumlah RM2.3 billion, sekaligus mengesahkan kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad bahawa Umno sebenarnya “bapa judi” sebenar.

“Demikianlah siri sandiwara pemimpin Umno yang semakin “nazak” dari persada politik tanah air. Saya yakin Umno akan ditolak orang Melayu sendiri berkat kejujuran Kerajaan Pulau Pinang untuk menolong warga miskin yang sekian lama diabai,” katanya

oleh Radzi Razak

Mangsa Kerakusan dan Kezaliman UMNO

mangsa kezaliman
bn
Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger